לתרומות לחץ כאן

שוכר שהמשיך לדור ללא חוזה האם יכול לצאת באמצע השנה

שאלה:

שוכרים שגרו בדירה בשכירות מספר שנים על פי חוזה ובשנה האחרונה שונה בהסכמה גובה דמי השכירות ליותר יקר במהלך השנה האחרונה עזבו את הדירה לפתע פתאום לפני תום השכירות האם הם חייבים לשלם עד סוף שנת השכירות בהתאם לחוזה מהשנה הקודמת. והאם תנאי החוזה הקודם חלים עליהם

תשובה:

שלום וברכה,

שוכרים שחתמו חוזה על שנה הראשונה, ואחר השנה הראשונה המשיכו לגור בדירה ללא חוזה חדש וללא תנאים חדשים, ההלכה קובעת שהתנאים שהיו בשנה הראשונה ממשיכים לשנים הבאות. ולכן עבור החודשים שדר אחר השנה הראשונה לא יכולים [המשכיר והשוכר] לשנות את המחיר, וכן אינם יכולים לדרוש תנאים חדשים שלא היו בחוזה. וכל שינוי שרוצים לעשות יהיה רק מכאן ולהבא.

אמנם לגבי זמן השכירות שונה הדין. ולמרות שבכל התנאים אומרים שאם דרו בשתיקה ע"ד החוזה דרו. אמנם לגבי הזמן אין הדין כן. ולמרות שבחוזה הראשון היה כתוב שהשכירות תהיה לשנה, אם המשיך השוכר לדור בשתיקה לא חייב למלא את כל השנה, ויכול לעזוב באמצע השנה. ובלבד שיודיע על עזיבתו לפי הזמן הנקוב בחוזה, ואם אין סעיף שמחייב על הודעה, צריך להודיע חודש מראש על עזיבתו.

בהצלחה.

מקורות:

לגבי שאר התנאים אומרים שע"ד התנאים שהיו בתחילה – ראה שו"ע חו"מ סימן שיב סעיף ט.

וראה שם סעיף יד מבואר שבמקום ששוכרים דירות רק פעם בשנה, והשוכר המשיך חודש אחר אחר השנה הראשונה, חייב למלאות את כל שנתו, משום שלא נהוג להשכיר באמצע שנה. ולא אמרו שהטעם כבסעיף ט שע"ד התנאי הראשון דר. מוכח שלגבי זמן השכירות הדין שונה, ואם אין זמן מיוחד להשכרת בתים, יכול לעזוב באמצע השנה, ובלבד שיודיענו זמן הראוי – ל' יום. וכן מובא בערוך השולחן שם סעיף כד. [בביאור הגר"א [שם ס"ק כג מבואר שסעיף יד שייך לסעיף ט, והסיבה שחייב למלא את כל השנה משום שע"ד השנה הראשונה המשיך. ולדבריו גם לגבי הזמן אומרים שע"ד החוזה הראשון נמשך וחייב השוכר למלא את שנתו. ודלא כערוך השולחן. ובבתי דין נהוג שאינו חייב לסיים את השנה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל