לתרומות לחץ כאן

עבודות צדדיות בזמן העבודה

שאלה:

שלום רב
נהג עובד בחברת הסעות. החברה מספקת שירותי הסעות בקבלות לארגונים אחרים, הארגון משלם לחברת ההסעות, והחברה משלמת לנהג שלה.
לדוגמה: חברת "המסיעים" שמספקת שירותי הסעה לעיריה, מספקת לה נהג לכל החודש, העיריה משלמת לחברת "המסיעים" והחברה משלמת משכורת לנהג.
בעלי חברת "המסיעים" מתקשרים לפעמים לנהג (שכרגע משרת את העיריה) ומבקשים ממנו לבצע הסעה אחרת, שלא שייכת לעיריה. הנהג מעיר בעל החברה – אבל אני כרגע אמור להיות בשירות העיריה, בעל החברה עונה לו – אל תדאג, זה בסדר. וכוונת הבעל החברה שזה בסדר והעיריה לא תגלה שעזבת לחצי שעה את העבודה. הנהג מספר (לי, הרב, לא לבעל החברה) שגם בחצי השעה הזאת שהוא נסע למקום אחר, העיריה הייתה צריכה את שירותיו, רק אף אחד לא שם לב שהוא התעכב כי סברו שיש פקקים וכו'.
שאלת הנהג: האם הוא עובר בגזל בכך שהוא עוזב את העיריה, וזה שבעל החברה שלח אותו לא עוזר, שהרי הוא אומר לו לגזול, או שאולי בעל החברה עובר על גזל ולא הנהג (הנהג אומר שלפעמים הוא צריך לשקר בטלפון – כהעיריה שואלת אותו היכן הוא והוא אומר שיש פקקים וכו').
באם כן עובר בגזל, האם יוצא ידי חובה אם יתקשר בצורה אנונימית לעיריה להודיע להם, שהרי ייתכן שהצד העונה בעיריה לא יטפל בזה ברצינות, כמו ששכיח בחברות ממשלתיות שאנשים נוטים לזלזל בפניות, העיקר שלא יצטרכו לעבוד יותר מדי.
אם הבעלים עובר בגזל, האם הנהג עדיין צריך להודיע לעיריה או להתפטר, או שמה יש כאן רק מסייע מדרבנן לפני אדם שאינו שומר מצוות ולכן הנהג אינו חייב לאבד את עבודתו עבור כך.
יש לציין שהנהג בעצמו רק בשלבי התחזקות, שומר שבת וכו' אך אם יש צדדים להתיר נא להתחשב בהם ביתר שאת.
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

הנהג הוא שכיר של החברה ולא של העירייה, ולכן מותר לו לעבוד לפי הוראות של החברה – המעביד שלו, ולא נחשב למסייע כלל. ואין לו חובה ליידע את העירייה על כך. למרות שיתכן ויש בזה מצוות השבת אבדה, אך אינו חייב לאבד את עבודתו עבור זה. אמנם אם שואלים אותו אסור לו לשקר ולומר שנתקע בפקקים.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל