לתרומות לחץ כאן

מה עושים בחופה שהכתובה נאבדה

שאלה:

האם במידה והכתובה נאבדה כמה דקות לפני החופה והרב קידש ללא כתובה (עד שלמחרת הוא יסדר את העניין), האם מותר לחתן להתייחד עם הכלה?

תשובה:

 

שלום רב,

כלומר, אני מבין שעדיין לא חתמו על הכתובה והיא אבדה. ולא נמצא שם כתובה אחרת. לדעת הרמב"ם והשו"ע ניתן להסתמך על הקנין שהעדים מקבלים ולכתוב כתובה בהקדם.

ראה שו"ע סי' סו סעי' א': "אסור להתייחד עם הכלה קודם שיכתוב לה כתובה; ויש מקילין ומתירין להתייחד בלא כתובה, ובלבד שלא יבעול) (הר"ן ריש כתובות); והבעל נותן שכר הסופר. ואפילו אם ירצה לייחד לה כתובה במעות, או בשאר מטלטלין, אין שומעין לו, אלא צריך שיכתוב לה שטר על עצמו בדמי הכתובה ויהיו כל נכסיו משועבדים לה, או שיעידו עליו עדים ויקנו מידו מה שהוא חייב לה, מנה או מאתים". והוסיף הרמ"א: וי"א דאין לסמוך אעדים רק בשעת הדחק, ומיד שיש לו פנאי לכתוב, צריך לכתוב, כל שכן שאין לסמוך עלייהו לכתחלה".

מקור דברי השו"ע הם מהרמב"ם פ"י מאישות, ושם משמע שאף אם יש לו פנאי לכתוב ניתן להסתמך בנתיים על הקנין משום שסתם קנין לכתיבה עומד והאישה יכולה לקחת את העדים שיכתבו לה כתובה גם בלי לבקש שוב מהבעל שיצווה אותם לכתוב. ראה שם בכסף משנה. אולם יש שכתבו שגם הרמב"ם לא סמך על זה אלא בשעת הדחק ראה בטור וזה כוונת הרמ"א. וראה שם בפתחי תשובה. כלומר, לדעת הרמ"א לענ"ד היו צריכים לשיג כתובה באותו לילה, אני לא חושב שזה כך כל מסובך.. גם אם זה לא עם העיטורים הרצויים, העיקר שיקחו נייר ויכתבו את הנוסח. וזה בהחלט היה ניתן לעשות באותו לילה. אבל לדעת הרמב"ם והשו"ע ניתן להסתמך על הקנין ויכתבו העדים כתובה למחרת ואני מניח שהרב הסתמך על זה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל