לתרומות לחץ כאן

התחיל לברך ונסתפק אם הוא חייב בברכה זו

שאלה:

מה הדין באדם שהתחיל ברכת אשר יצר ואמר את השם הראשון, ואז נסתפק שמא כבר בירך, וא"כ ממ"נ אם יפסיק כבר יהיה שם ראשון לבטלה בוודאי, מצד שני אם ימשיך אולי יעבור, אך אולי יתקן השם הראשון. מה יעשה?

תשובה:

שלום וברכה

נראה פשוט שכיון ששורת הדין היא שספק ברכות להקל והוא פטור מהברכה אין לו היתר להמשיך, ואינו דומה למה שדן בשו"ת נודע ביהודה תנינא סי' פא, לענין ברכת האירוסין שנחלקו הפוסקים אם חותמים אותה בשם כברכה ארוכה או לא, וקיימא לן שמספק צריך לחתום, משום ששם הוא ודאי חייב בברכה, רק יש לו ספק באיזה אופן לסיים, ובכל אופן שיעשה הוא נכנס בספק ברכות, שאם ישמיט את החתימה לא יצא ידי חובתו וברכתו לבטלה, בזה אמרו שחותם בברכה אף שהוא ספק הזכרת שם, כיון שהוא ודאי מחוייב בברכה זו, משא"כ כאן שעל פי דין הוא פטור לגמרי מהברכה מחמת הספק.

יום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל