לתרומות לחץ כאן

השבת אבדה בסמרטפון לא מוגן

שאלה:

שלום וברכה. מצאתי סמרטפון פרוץ האם חל עלי מצוות השבת אבדה.

תשובה:

שלום וברכה,

פלאפון לא כשר שניתן לגלוש עימו לדברים אסורים, אסור להחזיקו – גם לאדם ששומר עצמו ולא משתמש בו בדברים אסורים. סיבת האיסור, שתקנת הדור שהחזקת מכשירים אלו מביאים מכשול לעולם. וכך הוסכם על ידי כל גדולי ישראל שאין להחזיק מכשיר כזה ללא חסימה. וכן מצאנו בכל הדורות שתיקנו חכמי הדור תקנות לגדור את פרצות הדור.

ולכן אסור להשיב דבר איסור לבעליו, ואין מצוות השבת אבדה במכשיר לא כשר.

בהצלחה.

 

מקורות:

השבת דבר איסור: ראה בשו”ע חו”מ סימן רסו סעיף ד “חתול רע שמזיק לקטנים, אין צריך להשיבו לבעלים, אלא כל המוצאו הורגו וזוכה בעורו”. מבואר שדבר שאסור להחזיקו אינו במצוות השבת אבדה, ואף מותר להורגו. ומהדין הזה דייק בפתחי חושן (חלק אבדה סוף פרק א) שכל דבר איסור אין בחיוב השבה.

אלא שמהדין הנ”ל נראה שאין חובה, אבל אם ירצה יכול להשיב. אמנם בפתח”ח הביא ראיה נוספת לדבריו שבאבדת גוי אסור להחזיר כדי שלא להחזיק ידי עוברי עברה, וה”ה להחזיק דבר שמקיים בו איסור אין להשיבו.

ועוד ראיה ממצא שטר שיש בו ריבית, שצריך המוצא לקורעו למרות שמפסיד לבעליו את הקרן. מוכח שדבר איסור לא משיבו לבעליו, וצריך להשליכו לאיבוד.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום! תשובה מובנת בעיקרון. אבל שאלה – האם זה לא יתן פתח לעשיית דין מהיר מדי? האם ניתן תמיד לדעת שהמכשיר פרוץ? ישנם כמה דרכים לחסמו לאחר קניה ואז אין עליו מבחוץ שום סימן ובכל זאת הינו נקי מאינטרנט – לפחות אנטרנט פרוץ. ידוע לי מקרים שבאופן פרטי רבנים (יראי שמים ותלמידי חכמים אמיתיים ורציניים – לא …ניקים למניהם) לפעמים התירו דברים כאלה לצרכי עבודה ולמעשה הטלפון היה כשר שבכשרים. תודה רבה

  2. אם יש אפשרות לבדוק את החסימה, חייב המוצא לבדוק את כשרות המכשיר. ואם אין אפשרו אינו חייב להשיב כשיש צד גדול שהמכשיר אינו חסום.

  3. לענ"ד יש חובה של מצות השבת אבידה מהתורה ואין ראיה מהשו"ע חו"מ סי' רסו מדין חתול שמזיק. הואיל ושם מיירי בחתול רע שמזיק לקטנים,יעיין לשון מרן שם. ומשא"כ בנ"ד אין הולך ומזיק לאחרים. ויש עוד אריכות דברים בכל זה ואכמ"ל.
    ומה שחשוב לציין שהפלא' אינו חפצא של איסור אלא כלי שאפשר שיכול דרכו לעבור איסור, והוא רק חומר גלם בלבד, ואם כבר היה מקום למי שרוצה להחמיר להוציא את הסים שדרכו שייך חיבור לאינטרנט, ותו לא.
    חשוב לציין, שלטוענים שאין מצוה להחזיר, יש עוד הרבה דברים שיאסרו בהשבת אבידה כמו פאה נוכרית של אשה שנאסרה ע"י כל גדולי עולם. וכן יהיה פטור מלהשיב משקפיים, הואיל ורובם נכשלים באיסור ראיה ברחוב. וכן יהיה מותר לשבור פלאפון כשר למהדרין כששומע שחברו מרבה לדבר בו לשון הרע… וממילא יהיה פטור מלהשיב כל סוג פלאפון בכל כשרות כי לצערנו כמעט ואין אדם עלי אדמות שיכול לומר שנקי מדיבור לשון הרע… ומכאן והלאה אפשר להמשיך בעוד הרבה דוגמאות שונות ומשונות ואין לדבר סוף, ולכן הלכה למעשה אסור לשבור מכשיר של חברו אלא יש להסביר לו בדרכי נועם על ההרס והחורבן שמכשיר זה גורם ועדיף לעבור לכשר… וה' יערה עלינו קדושה ממרום אכי"ר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל