לתרומות לחץ כאן

דנ"א – עגונות, ממזרות, יהדות

שאלה:

מהי ההתייחסות ההלכתית לDNA? לגבי התרת ממזרים, היתר עגונות וכיו"ב.

תשובה:

שלום רב,

לגבי עגונות. כבר קבעו הפוסקים שבירור זה הוא ודאי וניתן להתיר עגונה על סמך זה. זה הרבה יתר מסימן מובהק. הנידון היה בעיקר בקריסת מגדלי התואמים שם הזיהוי היחידי היה דנ"א, הובא בקובץ ישורון.

לגבי ממזרות, מקובל לומר שלא סומכים על כך לפסול אדם. האמת היא שהיום כאשר אנו יודעים את רמת הקביעה של הדנ"א. ואם התוצאות מצביעות על כך שהאב הנטען אינו אביו של הילד, לענ"ד אין סיכוי שהוא אביו. קשה יותר לקבל את דברי הפוסקים שכתבנו שזה רק רוב וכד'. אין אפשרות מדעית להסביר שיש עדיין סיכוי שהוא אביו. גם מה שהסטטיסטיקאים נותנים אפשרות של אחד למיליון או הרבה פחות זה רק בגלל שהם משקללים אפשרות של טעיות מעבדה. לכן היום כאשר עושים בדיקה הם לוקחים דנ"א משלש מקומות כדי לצמצם עד למינימום את האפשרות לטעות מעבדה. ראה כאן מה שכתבתי בעבר כיצד בכל זאת ניתן להכשיר ממזרות בנושאים אלו.

היום יש נושא חדש באמצעות הדנ"א: זיהוי יהדות! ניתן ע"י חלד מהדנ"א העובר אך ורק בהורשה אימהית, לזהות מיהו יהודי. התוצאות במקרה זה לפעמים אינם מספיק טובות, ולפעמים גם על יהודים גמורים, אין תוצאות המעידה על כך שהוא יהודי וזאת מסיבות שונות (או נדירות התבנית הזו באוכלוסיה, או שהוא צאצא לגרים שהיו הרבה מאד כאלה בזמן חז"ל. אבל לפעמים התוצאות הן מאד מובהקות. והזיהוי היהודי מאד ניכר) לאחרונה התחילו להשתמש גם בכלי הזה לצורכי בירורי יהדות. ראה כאן מאמר קצר שכתבתי בנושא.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל