לתרומות לחץ כאן

צואה על הנעליים בתפילה / מי רגלים בבגד

שאלה:

שלום
1. בעיר שבה אני גר יש בעיה שהרחובות מטונפים בטינוף של כלבים וגם אם מסתכלים ומשגיחים שלא לדרוך קורה מדי פעם שנדבק טינוף לנעל ואז לא תמיד יודעים על כך ומתפללים ולומדים בינתיים וכו'…
האם כאשר בשולי הנעל קיים טינוף ולא יודעים כי לא שמים לב לריח שלפעמים הוא חזק או חלש ורק אחרי מספר ימים לעיתים שמים לב שנדבק טינוף ונודף מעט ריח יוצאים ידי חובת קריאת שמע וכו' או שהלימוד נחשב שנעשה באיסור?והאם יש עצה לכך?
והאם יש דרך לבטל את הטינוף כי זה דורש גם לא מעט מאמץ לנקות את הנעליים כל פעם מחדש?

2.יש בית כנסת אחד שהגבאי כבר קצת זקן ואולי סובל גם מאיזו בעיה ונודף מבגדיו מעט ריח רע של מי רגליים וביקשו ממני מעט הציבור ששם להיות בעל קורא וגם הגבאי בעצמו עלה לתורה האם מותר לקרוא שם בספר תורה והאם יש עצה לכך?
הרי לא נראה שתיהיה אפשרות לדבר עם אותו גבאי זה מבייש מאוד…?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

אשר אכן יש צואה בסולית הנעל במגן אברהם סי’ עו ס”ק ו אסר לומר דבר שבקדושה משתי סיבות: הסנדל בטל לגופו וכאילו היא על בשרו. הסוליה מתגלה תוך כדי הילוכו, ואינה נחשבת כצואה מכוסה. אבל ברור שאם מדובר במשהו יבש הנפרך כמו עפר, הובא כבר בשו”ע שאינו נחשב צואה, כמו כן, הכלל במתפלל במקום צואה, שאם היה מוטל עליו לחשוש ולבדוק את המקום קודם לכן, אינו יוצא ידי חובה אפילו בדיעבד, אבל אם לא היה מוטל עליו לבדוק, אין כאן פשיעה ויצא ידי חובה. במקרה שאתה מציג לא מוטל לבדוק ממילא בכל מקרה בדיעבד יצא ידי חובה.

בנוגע לשאלתך השניה, יש להקל בדיעבד, בפרט שיש ספק ממה בדיוק הריח והאם אכן באותו יום שתבוא יהיה כזה ריח, ויש ענין של כבוד הבריות ומדובר באיסור דרבנן כי זה מי רגלים ולא צואה, ראה כאן בהרחבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    שלום כבוד הרב,
    לגבי התשובה לסעיף א', בפשטות דברי המג"א שהרב הזכיר מוסבים דווקא על צואת אדם, שבה מחמירים הרבה יותר מצואת כלבים; לגבי צואת כלבים נפסק בשו"ע (סי' עט סע' ד) שדווקא אם יש לה ריח רע יש בה בעייה, ואם אין בה ריח רע אין צריך להרחיק ממנה (וכתב ביאור הלכה ד"ה ואם שקיי"ל שסתם צואת כלב – אין בה ריח רע, שאין ריח רע בצואת כלב אא"כ נתן בה עורות לעיבוד). ולכן נראה לענ"ד שיש לצרף זאת לחשבון ההלכתי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל