לתרומות לחץ כאן

פתיחת דלת של רכב שהזיק רכב חולף

שאלה:

עצרתי עם רכבי סמוך לתחנת אוטובוס ואשתי פתחה את הדלת השמאלית מאחור, כאשר תוך כדי פתיחת הדלת נכנס בה רכב השכרה ונגרם לו נזק למראה הימנית.
א. על מי מוטלת האחריות?
ב. במידה והאחריות מוטלת על פותח הדלת, האם צריך לשלם את כל דמי ההשתתפות העצמית שגובים בחברת ההשכרה, או שיכול לשלם את עלות הנזק במוסך פרטי, במידה שיתברר שהוא זול יותר מגובה ההשתתפות הנדרש בחברת ההשכרה?

יישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

קודם כל יש לבדוק מבחינה חוקית –  לפי חוקי התנועה – האם הנהג שניזוק נסע צמוד מדאי לרכב, והוא אשם. או שדלת הרכב שנפתחה לנתיב של הכביש והרכב החונה אשם.

במקרה והנהג שפתח את הדלת לא התנהג בצורה חוקית נחשב הוא המזיק. ויש לבחון אם בעודו אוחז בדלת  – שפותח את הדלת הזיק את הרכב הסמוך – נחשב פותח הדלת 'לאדם המזיק'. אם אחר שעזב את הדלת נתקע הנוסע בדלת, נחשב הפותח ל'ממון המזיק' ויש נפ"מ שאם מיד אחר שפתח את הדלת הגיע הנוסע החולף וניזוק, נחשב הדלת כאש. ואם עבר זמן רב ואז הגיע הנוסע וניתקל בדלת נחשב הדלת לבור ופטור על הכלים.

במקרה שלך [אם לא פתח בצורה חוקית] הפותח נחשב לאדם המזיק או לאש – וחייב לשלם.

חובת המזיק לשלם כשיעור שעולה במוסך מורשה רגיל. ואם חברת ההשכרה תחייב אותו ביותר, אין המזיק חייב על כך.

בהצלחה

מקורות:

אם בעודו אוחז בדלת הזיק נחשב לאדם המזיק – כדין אדם האוחז במקל ומזיק. אם אחר שעזב את הדלת הזיק – חידש החזו”א (ב”ק סימן ב ס”ק טז ד”ה טוש”ע) שדוקא בכותל ואילן שתחילת הנחתן לא היה לנזק, ורק אחר זמן מה נחלשו הכותל והאילן ונעשו למזיקים, לכן לא נחשב לאש אלא לבור. אבל אם מתחילת הנחתן היה לנזק, ולא נעשה התחדשות במזיק, אלא מתחילה היה בסכנה להזיק, נחשב לאש. וראייתו מדברי הרא”ש (כלל פז והובא בשו”ע סימן שז ס”ג) שכתב אם הניח חיטים בבית והחיטים קלקלו את הכתלים ונפל הבית שנחשב לאש ולא נחשב לבור, כיון שמתחילת הנחתן עומדים לנזק. וכן ברכב שלא הונח כראוי נחשב שמתחילה הועמד לנזק, ודינו כאש שחייב על הרכבים שהזיק.

אם חברת ההשכרה מחייבת אותו בתשלום מעבר לתשלום של מוסך מורשה, אין המזיק חייב לשלם על כך, וכמו שמצאנו בשואל ששאל סוס מגוי ובא אחר והזיק לו את הסוס והגוי מעליל ורוצה הרבה כסף בדניו, שאין המזיק חייב אלא בשווי הסוס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל