לתרומות לחץ כאן

מדיח כלים בשבת – מכון צומת

שאלה:

מדיח כלים בשבת

שלום!

הטכנולוגיה מתקדמת. האם היום אפשר לסמוך על הוראות שימוש של מכון צומת?

https://www.zomet.org.il/?CategoryID=250&ArticleID=105

תשובה:

חלילה וחס!

ראשית יש נדון ארוך מאוד אם שימוש בשעון שבת נחשב גרמא או מעשה ישיר, כיון שהפעולה מתחילה באופן מידי על ידי סגירת הדלת, שנית יש בזה אוושא מלתא כיון שבדרך רגילה לא ניתן להשתמש במדיח, ועוד שהרי גם אם זה גרמא כתב הרמ"א סי' שלד שאין להתיר אלא במקום הפסד גדול, וזאת בלי כל המכשול העצום שיש בזה שודאי יהיו שיטעו ולא יעשו בדיוק את כל ההוראות המונעות איסורים אין ספור של בישול דאורייתא ועוד, תמהני מאוד מאוד על פירסום היתר מפוקפק כזה!

מקורות:

ראה כאן מאמר שפורסם באתר של מכון צומת בענין חומרת הענין…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כמה דיוקים: א. במנגנון שמכון צומת ממליצים עליו (אפשר להתקשר אליהם לשאול) אין אפילו גרמא. מדובר בהפעלה לפני שבת. הפעולה אינה קשורה כלל לסגירת הדלת. מי שלא יסגור את הדלת אז המטבח יהיה מוצף במים. ב. עיקר החולקים על המנגנון הנוכחי זה מצד אוושא מילא וזלזול בשבת. הרב מרדכי אליהו אכן הזכיר חשש של לחיצה על כפתורים. ג. חשש זלזול בשבת קיים פחות היום כיוון שרבים התחילו להשתמש במדיח עם שעון שבת (אולי לא בבני ברק). ד. חשש אוושא מילתא אינו קיים כיום, כיוון שהמדיח יותר שקט מהמקרר בדרך כלל. (וכן לשו"ע אין בכלל איסור זה, ולרמ"א כתב האג"מ שזה רק אם שומעים מחוץ לחדר, ואכמ"ל). ה. כל זה לא קשור לשימוש בבשר וחלב במדיח שרבים אסרו אותו. וגם כמובן כיוון שיש ביטול של מנגנון הדלת יש לחוש מצד חמירא סכנתא מאיסורא.

  2. יתכן שאתה מדבר על מדיח שיש בו מנגנון שמכון צומ"ת ייצרו לצורך שבת שאינני מכיר, אני הפניתי למאמר שהם כתבו לגבי הפעלת מדיח על ידי שעון שבת שאת זה גם הם אסרו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל