לתרומות לחץ כאן

ירידה מאוניה בשבת

שאלה:

שלום לרבנים האם מותר לרדת מאוניה העוגנת בנמל בשבת והאם יש הבדל אם האוניה נכנסה לנמל בשבת או הייתה בו לפני שבת ? (ברור שזו אוניה שהצוות ורוב מוחלט של הנוסעים גויים ) . יישר כח

תשובה:

שלום רב

גם כאשר האניה מגיעה לנמל בשבת עצמה, כיון שהיא גבוהה תמיד יותר מעשרה טפחים מקרקעית הים, אין בה דיני תחומין וממילא מותר לנוסעים לרדת לעיר [כאשר כבש האניה הורד בהיתר לצורך נכרי וכיוצא בזה] ולהסתובב בכל העיר אליה באו.

כמו כן, אם האניה עוגנת בערב שבת בתוך תחום העיר, כגון שהנמל הוא כעין מפרץ אליו נכנסות האניות [גם אם המפרץ הוא מלאכותי], באופן זה מותר לצאת מהאניה לעיר ונחשב להם הדבר כאילו קנו שביתה בעיר, ובאופן זה מותר גם אם היא עוגנת למטה מעשרה טפחים [כגון סירה קטנה וכיוצא בזה שיכולה לצוף גם במים רדודים ממש].

מקורות:

ראה עירובין מג ע”ב וריטב”א ומאירי שם ז”ל: ולדידן דפסקינן אין תחומין למעלה מעשרה מי שהיה בביה”ש בספינה בפלג הים למעלה מעשרה כשתגיע הספינה אפי’ בשבת עצמה בחצי היום הרי הוא קונה שביתה ביבשה שכל מי שאינו בביה”ש של שבת במקום הראוי לשביתה כשיגיע למקום הראוי לשביתה בודאי שקונה שביתה שם אפי’ ביום השבת ובכל כיו”ב אין שום חשש לירד כי בודאי שמותר לירד ולצאת מן הספינה ואפילו הלכה הספינה כמה מילין הואיל והוא עכשיו הגיע למטה מעשרה וכו’. וראה עוד שו”ת מהר”ם אלשאקר סי’ קח בשם הרמב”ן, ושו”ע שם סי’ תד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל