לתרומות לחץ כאן

מעשר ממתנה כספית

שאלה:

קיבלנו החזר כספי במסגרת סל הריון ולידה, על הוצאות שונות לקראת הלידה.
האם עלינו לתת מעשר מההחזר?

תשובה:

שלום וברכה

אם אני מבין נכון זה לא החזר כספי אלא מתנה. אתם צריכים לקנות ללידה דברים, ויש פילנטרופ שממן לכם חלק מדמי ההוצאות, זה מתנה לכל דבר ובהחלט יש להפריש מעשרות. רק אם הנותן מקפיד שהכסף ילך דוקא לצורך זה ולא תעשו איתו שום דבר אחר, זה פטור ממעשר.

לידה קלה ורוב נחת.

 

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. לא מדובר כלל בפילנטרופ כלשהו, כי-אם בהחזר כספי במסגרת סל הריון ולידה של קופות החולים.
    האופן שזה עובד זה שמי שמבוטחת בסוג ביטוח מסוים (למשל, בקופ"ח מאוחדת – מאוחדת שיא, בקופ"ח לאומית – לאומית זהב, וכו'), מקבלת במסגרת הביטוח את ההחזר הכספי.
    כך שבמילים אחרות השאלה היא האם צריך לתת כספי מעשרות על החזר מביטוח (והביטוח עולה לו כסף, כמובן).

  2. כוונתי, שבכל חודש ניתן לנכות את דמי הביטוח לאומי מסך ההכנסות, כיון שבעצם זה חלק מהוצאות העבודה, אדם שאינו עובד משלם רק 172 ש"ח, כל מה שמעבר זה הוצאה מחמת העבודה. ולכן אם אדם נניח מרויח 10,000 ש"ח ויורד לו 1000 ש"ח ביטוח לאומי, הכנסותיו הן 9172 ש"ח, ומזה מפריש 10%

  3. אולי לא הובנתי כראוי.
    לא מדובר כאן על החזר חודשי.
    אשאל את השאלה בצורה מפורטת יותר:
    אשתי בקופ"ח לאומית. בקופה ישנם כמה מסלולי ביטוח. אנחנו משלמים כל חודש על הביטוח של לאומית זהב. במסגרת ביטוח זה, כל אישה בהריון מקבלת "סל הריון ולידה", והיינו שבאופן חד פעמי – כאשר היא בהריון ועד 6 חודשים לאחר הלידה, היא יכולה להשתמש בסל הזה לצורך קניית מוצרים שונים, עד תקרה של 8,000 ש"ח החזר בפועל מהביטוח.
    כעת נשאלת השאלה, כאשר נניח היא מקבלת מהביטוח 8,000 ש"ח, בעיקרון המעשרות צריכות להיות 800 ש"ח. אולם לאחר ניכוי הוצאות הביטוח, המעשרות יהיו פחות מ-800 ש"ח. השאלה היא איזה הוצאות ביטוח אנו מנכים: האם אנו מנכים את הוצאות הביטוח מתחילת התשלום שלו (ולמשל במקרה שהיא הצטרפה לפני שנה, וכל חודש התשלום עבור הביטוח הוא 50 ש"ח, האם אנו מנכים את הוצאות הביטוח של כל השנה האחרונה – מעת הצטרפותה, והיינו סך 600 ש"ח). או שמא רק את הוצאות הביטוח של אותו חודש בו מימשנו את ההטבה (ולמשל במקרה שמימשנו את כל ההטבה בחודש אחר, אנו מנכים רק 50 ש"ח, ואם מימשנו את ההטבה ע"פ חודשיים, אנו מנכים 100 ש"ח, וכן הלאה). או שמא יש לנכות את הוצאות הביטוח של משך זמן ההטבה, והיינו שההטבה היא למשך 15 חודשים (9 חודשים הריון + 6 חודשים לאחר הלידה), וא"כ יש לנכות סך 750 ש"ח.

  4. לכאורה, כיון שהחישוב של המעשרות מעיקר הדין הוא שנתי, יש לנכות בכל שנה את עלות הביטוח מול ההכנסות שהיו מהביטוח. כלומר כל תיקבול שהיה מהביטוח במהלך השנה מקוזז מול ההוצאה השנתית על הביטוח.

  5. יישר כח.

    רק כדי לוודאות שהבנתי נכון:
    אם למשל הוצאות הביטוח הרפואי במהלך השנה האחרונה היו 600 ש"ח – 50 ש"ח לחודש, זה אומר שאני מנכה 600 ש"ח מהמעשרות?

    כעת נשאלת שאלה אחרת: האם הניכוי של הוצאות הביטוח הוא דווקא ההפרש בין סוג הביטוח הנותן את ההטבה הספציפית שקיבלנו לבין הביטוח הרגיל? למשל – אם נניח הוצאות הביטוח הרגילות הינן 25 ש"ח לחודש – 300 ש"ח לשנה, ואילו הוצאות הביטוח של לאומית זהב (הנותן את ההטבה של סל ההריון והלידה שדובר עליו לעיל) הינן 50 ש"ח לחודש – 600 ש"ח לשנה, האם עלי לחשב את ניכוי הוצאות הביטוח בחשבון של 25 ש"ח לחודש (שזהו ההפרש בין הוצאות הביטוחים), כך שלשנה זה יוצא 300 ש"ח, וא"כ הניכוי הסופי הינו 300 ש"ח?

  6. אתה לא מנכה 600 ש"ח מהמעשרות, כי מן הסתם קיבלת במהלך השנה הזו עוד דברים מהביטוח… זה לא נכון לומר כל מה שקיבלתי מהביטוח בשנה זו הוא רק סל לידה… אתה מחשב את כל מה שקיבלת השנה מהביטוח הזה, ואת כל זה מחשב מול ה600 ש"ח.
    ממילא גם התשלום הרגיל לביטוח רפואי אינו רלוונטי, קיבלתם ביקורי רופאים וכו' וכו'.

  7. במילים אחרות על כל ביקור אצל רופא צריך לחשב כמה היה עולה וכמה עולה למעשה, ולפי זה לשלם מעשרות? (כלומר על כל ביקור אצל רופא צריך לשלם מעשרות?)
    מלבד זאת, זה לא עונה על השאלה אודות דברים שאנחנו מקבלים רק מצד הביטוח הגבוה יותר, האם עלינו לחשב את ההפרש בין הביטוח הרגיל לבין הגבוה יותר. (ואז בעצם לחשב שני חשבונות שונים. חשבון א' – כל הטבה במסגרת הביטוח הרגיל. חשבון ב' – כל הטבה שהיא רק במסגרת הביטוח הגבוה יותר – בחשבון של הפרש בין שני הביטוחים).?

  8. לא צריך לשלם מעשרות על ביקור אצל רופא, הכוונה שלי אחרת ופשוטה: ביטוח לא שונה מכל דבר אחר שאתה קונה! אתה משלם כסף ומקבל ביטוח – ביקורי רופאים וכדומה, על מוצרי צריכה לא צריך להפריש מעשר. כאשר יש כסף ביד מהביטוח, יש להפריש, אבל לנכות הוצאות שהיית צריך להוציא על ההכנסה הזו. אלא שכאן הערתי שכיון שלא כל ההוצאה היא רק על התשלום הזה, לא ניתן לנכות הכל, אלא לפי מה שקיבלת עוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל