שאלה:
כבוד הרב
אם מישהו קיבל ממני חפץ לפני שנים ועכשיו הוא רוצה להחזיר אבל החפץ שרוצה להחזיר הוא חסר ערך כעת, אמנם אמרתי לו שאני מוחל לו, אבל רציתי לדעת אם לא הייתי מוחל מה היינו צריכים לעשות?
תשובה:
שלום וברכה,
גזל חמץ ועבר עליו פסח, ועתה החמץ אסור בהנאה – יכול לומר לו הרי שלך לפניך, ומקיים מצוות השבה בחמץ עצמו. נחלקו הפוסקים בגזל אתרוג בעל ערך כספי גבוה ועבר חג הסוכות, ועתה כמעט ואין לאתרוג ערך כספי, יש שרצו לומר שאתרוג שונה מחמץ, כיון שחמץ לא ניכר בו הירידת ערך – לא רואים על החמץ שעבר עליו הפסח. בשונה מאתרוג שניכר שאחרי החג אין לו ערך. ולכן יש שרצו לומר שבאתרוג שונה מחמץ. ויש חולקים.
גם בחמץ שעבר עליו הפסח שיכול לומר הרי שלך לפניך, נחלקו הפוסקים האם דין זה נאמר דווקא בגזלן, או גם בשומר על פיקדון. הרש"ל חילק ביניהם, והש"ך הכריע שגם בפיקדון יכול לומר הרי שלך לפניך.
נמצא שאם החפץ שקיבל החבר לא ניכר עליו שירד ערכו, יכול לומר הש"ל – לדעת הש"ך שגם שומר יכול לומר הש"ל.
ואם ניכר לעין כל שאותו חפץ אין לו ערך בשוק יש לדמותו לאתרוג אחר החג, שנחלקו הפוסקים האם שייך לומר בו הש"ל.
בהצלחה.
מקורות:
גזל חמץ ועבר עליו הפסח – שו"ע חו"מ סימן שסג סעיף א.
גזל אתרוג ועבר עליו החג – פת"ש שם ס"ק א.
פטור שומר בטענת הש"ל – ש"ך שם ס"ק ז.
יש לעיין אם לא ירד ערכו לגמרי אלא מעט, שלכו"ע יכול לומר הש"ל ונפטר בהשבה בלבד.
ואם אין לו כבר ערך כספי מי שהחפץ נשאר אצלו מה משיב? רק חפץ?
אם אותו חפץ קיים מחזיר לו את אותו חפץ – לשיטות מסוימות – ונפטר.
השאר תגובה