שאלה:
שלום לרב
אם בכניסה לבניין שלנו בשבת נדלק האור כשעוברים ליד,מה לעשות? אשמח למקורות האוסרים והמתירים
תשובה:
שלום רב
אינני יודע פתרון לבעיה זו, ואינני מכיר דעת מקילים בענין זה. נראה שחייבים לבקש מהשכנים שבשבת המנגנון הזה לא יפעל.
מקורות:
בספר מאור השבת ח”ד סי’ י”ד הערה קל”ח כתב בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל, שבמקום צורך גדול, כגון אדם שנכנס לבית הכסא ונלק האור, ועתה הוא יודע שאם יצא יכבה האור מיד, יש להקל לצאת מהמקום אף שהאור עתיד לכבות. טעם ההיתר משום שהוא פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן, והרי זה מותר במקום צער, כמבואר במשנ”ב סי’ שט”ז ס”ק ה’ בשם החיי אדם. ולכן, אם לא מדובר במנורת ליבון שיש בה אש ממש, אלא חשמל פלורוסנטי או לד שלדעת הרבה פוסקים אינו אלא מדרבנן, יתכן שהיה ניתן להקל בזה במקום צער, אבל כדבריך, ודאי אין להתיר כך באופן קבוע, אלא כגון במקרה הנ”ל שאדם נכנס לבית הכסא ורק אז נודע לו הדבר, ולא באופן קבוע. דומה הדבר למה שאמרו לענין ההיתר של כבוד הבריות, שלא התירוהו חכמים אלא באופן שבאונס אירע הדבר, אבל מי שידע בערב שבת שיצטרך להכין אבנים לקינוח בית הכסא ולא הכין, אסור לו לעשות כן בשבת, ולכאורה גם בפסיק רישא שהקלו במקום הצער יש להחמיר בזה, וחייבים למצוא איזה סידור שלא ידלק האור הזה בשבת.
לגבי אור שדולק בבנין מחמת מעבר ברחוב הסמוך לבית, או מצלמות אבטחה המופעלות באופן זה [דבר המצוי כיום כמעט בכל קרן רחוב] כתבו הפוסקים, שהואיל והאדם אינו מודע לכך ואין כאן מלאכת מחשבת כלל, אין בזה כל בעיה, וכפי שצילומי לווין מרוחקים לא יאסרו עלינו את התזוזה בשבת כאן על כדור הארץ.
ראה כל זה בס’ ארחות שבת פרק כו סעיף לא.
יש לי חבר שהיתה לו את אותה הבעיה, הוא ביקש מהשכן בצורה מכובדת והסביר לו את החשיבות ה"דתית" של זה עבורו. השכן הבין והסכים לכבות בשבתות את המנגנון. אלא שעדיין נוצרה בעיה של מוצאי שבת כאשר רצה ללכת לערבית, המנגנון כבר פעל (כי באמת לפי השעה זה כבר מוצ"ש). פתרון יצירתי היה לשים שקית אשפה עם השאריות של הדג משבת מחוץ לדלת. חתולים היו עולים לחדר מדרגות, וכאשר הוא היה יוצא לערבית הם היו בורחים, והם היו אלה שמפעילים את החיישן שמדליק את האור. בהצלחה.
אני הייתי מעדיף כבר לרדת למנין מאוחר יותר…
השאר תגובה