שאלה:
אני משכיר שתי דירות אחת מרוהטת ואחת לא האם אני יכול לקבוע מזוזה ולברך במקום הדיירים
תשובה:
שלום וברכה
אם אתה יודע שהם לא יקבעו או שיש סיכום ביניכם שאתה הוא זה שיקבע, אתה בהחלט רשאי לעשות זאת, ויש אומרים שאף מוטל עליך חיוב לעשות זאת.
מקורות:
בשו"ת שאילת דוד יו"ד סי' ח כתב שחיוב המזוה הוא בין על השוכר בין על המשכיר, כיון שהשוכר גר בה מכוחו, ולא גרע דין בית זה מבית האוצר שחייב במזוזה. וכ"כ בשו"ת שואל ומשיב רביעאה סי' קכא, וע"ע שו"ת דברי יציב ליקוטים והשמטות סי' קג. אמנם בשו"ת אבני ישפה ח"א סי' רט נקט בפשיטות שאין חיוב על המשכיר, ואפילו השכיר דירה מרוהטת, וכן נראה באהלי ישורון פ"ט בשם הגר"מ פיינשטין, וראה קובץ מוריה קכח שנה כג עמ' קסד שכן דעת הגרי"ש אלישיב.
בס' פתחי שערים עמ' שסג כתב, שהמשכיר דירתו לאדם שאינו שומר מצוות וחושש שלא יקבע שם מזוזה, חייב לקבוע בבית מזוזות, משום לפני עיור לא תתן מכשול.
כמו כן יש לציין, שבשעה שהדירה ריקה מאדם יש חיוב מזוזה על המשכיר, אף שאינו דר שם ממש, בודאי בדירה המרוהטת אבל גם בריקה, ראה דעת קדושים סי' רצא סק"א, שעצם הרצון להשכיר נחשב שימוש.