לתרומות לחץ כאן

מחלוקת בין שכנים על הרחבה בחצר

שאלה:

שלום רב
אני גר בקומת קרקע עם חצר. מתחתי 3 קומות של שכנים שמתוחמים בהר שמתחת לחצר שלי . לרוחב החצר בשליש שקרוב לבית בנוי קיר תמך שמחזיק את הבנין כנגד ההר .הקיר בנוי מתחת לחצר ועד למטה לקרקע שבמינוס 3. אני חפרתי ב2 שליש החיצוני של החצר ואני מסיים בניה של 2 יחידות דיור לכיוון הרחוב בהסכמת השכנים. השכן מתחתי ביקש לבנות בחלל שקרוב אליו והסכמנו שכך יהיה .השכן סיים לבנות בשליש שלו עד קיר התמך ואני בשלבי גמר ליחידות שב2 שליש החיצונים מקיר התמך ועד לרחוב . כעת בא השכן מתחתי וטוען שנודע לו שמגיע לו חצי מכל החצר ועל כן שאפנה לו ללא תמורה מעבר מאצלי לכיוון הרחוב .המהנדס שתכנן אינו מאשר את פריצת קיר התמך אבל השכן חושב שיוכל לפתור זאת מבחינה הנדסית .השאלה האם לאחר שהשכן הסכים בעל פה לכל הבניה שלי והוא תחום בקיר התמך יכול הוא לטעון השטח שלי ותן לי מעבר ללא תמורה או שהקיר תמך הוא סיום ברור לדירה שלו ולחלל שיש לו עד קיר ואין לו שום חזקה מעבר לכך בפרט שהסכים לבניה שלי מלכתחילה . שטח החצר שלי 100 מ"ר .שטח הקיר החיצוני של הדירה של השכן 50 מ"ר שגובל בחלל.

תשובה:

שלום וברכה,

לא ניתן לענות על שאלתך מבלי לשמוע את הצדיים, ולהבין את כל פרטי המו"מ. לכן כדי להוציא את הדין לאמיתו עליך לומר לשכן שאם רוצה להוציא ממך שטח או הוצאות כספיות שיתבע אותך לדין תורה, ושם תבררו את הדין.

עד שיהיה דין תורה [אם יהיה] מותר לך להישאר בהרחבה שעשית, ואינך חייב לתת לו מהשטח שלך, ולא לפצות אותו בתמורה כלל. משום שמי אמר שהשכן צודק בטענתו שמגיע לו חצי מכל השטח, אולי הכל שלך – היות והחללים שייכים לכל דיירי הבניין, והם הסכימו לך לקחת שטח של 100 מ"ר, נחשב שהם נתנו לך אם הזכויות שלהם, ויש לראות שאתה קיבלת מהשכנים זכות של 100 מ"ר והוא 50 מ"ר. ולכן אין סיבה שתחלקו בשווה.

בנוסף לזה אם הסכים השכן שאתה תיקח שטח X והוא שטח X והלכת ובנית בשטח שהוסכם נחשב קניין על החלוקה, כמבואר בשו"ע חו"מ סימן קנז סעיף ב.

כאמור, הדברים שכתבתי לא החלטיים – כל עוד לא היה שימוע של הצדדים, אבל אתה שמוחזק אינך צריך להוציא מידך עד לבירור הדין.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל