התחילו לדון והגיע זמן המנחה האם צריכים להפסיק

רבני בית ההוראה
כ"ו חשון ה'תשע"ט

שאלה:

ערב טוב
רציתי לשאול בעניין אם התחילו לדון דין תורה בזמן המותר והדיון התמשך עד הלילה האם מחוייבים הדינים להפסיק הדיון ולהתפלל מנחה או כיון שהם עוסקים במצווה פטורים מהמצווה אשמח למקורות בעניין

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר הגיע זמן מנחה גדולה [שעה שביעית] אסור לדיינים להתיישב לדון, וגם לא לשבת לסיום הדיון. ואם התחילו לדון אינם צריכים להפסיק, אפילו אם הגיע זמן מנחה קטנה [שעה תשיעית ומחצה]. אך צריך שיהיה להם שהות להתפלל לפני השקיעה, ולכן אם קרב זמן השקיעה צריך להפסיק ולהתפלל. ואם התחילו לדון קודם מנחה קטנה מפסיקים.

בביאור הלכה מחדש שהדין של ‘התחילו אין מפסיקים’, נאמר גם כאשר יפספסו תפילה בציבור, ולא הטריחוהו חכמים להפסיק כדי להתפלל בציבור, כיון שיש לו שהות אח”כ להתפלל ביחידי.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו”ע חו”מ סימן ה סעיף ד. ושו”ע או”ח סימן רלב סעיף ב. ובביאור הלכה שם ד”ה ואם התחיל. וראה שם עוד פרטי דינים, שאם אינו צריך להפסיק ומחמיר על עצמו ומספיק י”א שנקרא הדיוט. ו

2 תגובות

    דוד:

    שלום וברכה
    שאלתי התייחסה במקרה שהתחילו לפני שעה שביעית שהנו היתר גמור להתחיל והדיון נמשך על הלילה האם חייבים להפסיק או שהם עוסקים במצווה והינם פטורים מהמצווה אשמח למקורות הדין דמה שמבואר בחו”מ אינו מדובר שהתחילו בהיתר שצריכים להפסיק
    תודה רבה
    וישר כוח

    הרב נפתלי בן חיים:

    ראה משנה ברורה סימן רלב ס”ק טו שכתב שאם אין שהות להתפלל חייב להפסיק, ואפילו אם התחיל בהיתר. ומשמע שמדובר שם על כל הדברים גם לדון וכו’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *