לתרומות לחץ כאן

צליית כבד אווז

שאלה:

שלום לכבוד הרב
רציתי לדעת מה הדרך הנכונה לצליית כבד אווז?
בברכה ותודה

תשובה:

שלום וברכה

יש לציין שיש בעיה עם כשרות לאווזים, והכשרים מהודרים אינם נותנים הכשר לאווזים. אמנם ביחס למליחה של הכבד של האווז, מכשירים אותו כמו שמכשירים כבד של עוף,

הכשרת הכבד הוא על ידי צלייתו של הכבד, ומי שרוצה לבשל את הכבד לאחר צלייתו, צריך לצלות את הכבד בתוך 72 שעות מזמן שחיטת העוף.

אופן ההכשרה כך היא: לכתחילה יש לשטוף את הכבד כדי לנקותו מהדם שעליו (ובדיעבד אם צלה בלי להדיח הכבד כשר),

לכתחילה יש למלוח את הכבד [שיעור כמות המלח: הוא מעט יותר ממה שרגילים לתת כאשר באים לאוכלו, ופחות מלח ממה שרגילים למלוח בשר, (ובדיעבד אם צלה בלי למלוח כלל, הכבד כשר),

אין מולחים את הכבד רק סמוך ממש לזמן הצליה ולכן נהגו למלוח את הכבד רק אחרי שהכבד מונח כבר על רשת הצליה, (כדי שהאש ישאב מיד את הדם לפני שהמלח יתמלא ממנו).

שיעור הזמן שצריך לצלותו על האש הוא: מעיקר הדין עד שהוא ראוי לאכילה לרוב בני אדם, ושיעור זמן זה הוא כשיעור חצי צלייתו [דהיינו אם למשל כדי שיהא צלוי לגמרי כדרך שרגילים לאוכלו לוקח חצי שעה א”כ יש לצלותו במשך רבע שעה שהוא חצי זמן צלייתו],

אמנם מכיון שרוב האנשים אינם יודעים לשער מתי כבר עבר זמן חצי צלייתו לכן נהגו לכתחילה לצלותו צליה גמורה כדי לא לבא לידי מכשול.

הכבד צריך להיות צלוי מכל הצדדים שלו ולכן אחרי שצד אחד נצלה יש להופכו כדי שיצלה צידו השני.

לאחר גמר הצליה יש נוהגים להדיחו שלשה פעמים כמו לאחר מליחת בשר,  ויש נוהגים להדיחו רק פעם אחת, ומנהג הספרדים שלא להדיחו כלל (כשרוצים לאוכלו צלוי), [כף החיים סימן ע”ו ס”ק כ”ט] וכל אחד ינהג כמנהג מקומו.

כלי הצליה: צליית הכבד תיעשה על גבי אש בינונית או על גבי גחלים בוערים. הכבד צריך להיות מונח על גבי רשת או שתוחבים את הכבד לתוך שפוד, כמו כן אפשר לצלותו ע”ג פלטה חשמלית (שהחום שלו יכול לשרוף בגד) שעומדת בשיפוע, אין לצלות כבד על גבי משטח ישר אם אין בו נקבים.

[אין מניחים על הכבד תוך כדי צלייתו כבדים נוספים שעדיין לא ניצלו, ולכתחילה נכון לא לצלות כבדים אחת על גבי חברתה,

עוד יש לציין שאם משתמשים בסיכינים ומזלגות וכלים שונים כדי להפוך בהם את הכבד בזמן צלייתו [וכדומה] הכלים נאסרים ואסור להשתמש איתם לאכילה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל