לתרומות לחץ כאן

הביאו לביתי קופת צדקה ולא באים לפנותה

שאלה:

בס"ד
שלום רב,
בעבר מישהו נקש בדלת ביתי והביא לי קופת צדקה ואמר שיבואו לרוקן מידי פעם.
הוא אף פעם לא בא וגם עברתי דירה מאז.
בסך הכל שמתי שם 2 ש"ח, התקשרתי אליהם ואמרו לי שיבואו לקחת אך לא באו.
-מה דין הקופה?
מה דין הכסף שבתוכה?
-האם יש איזה צד שאני צריכה ללכת לשם פיזית ולהחזיר להם אותה?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

אין חובה ללכת אליו ולהחזיר לו את הקופה ואת הכסף. הוא צריך לבוא ולקחת את הקופה עם הכסף.

ניתן לתקשר אליו ולהודיעו שיבוא עד זמן מסוים, ואם לא מגיע אתה מוציא את הקופה מהבית, והוא יחליט האם לבוא לקחת את הקופה או לא. ואם יעבור זמן ולא בא הקופה נעשית להפקר. ואת הכסף יהיה ניתן להעביר לצדקה אחרת.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שיט אם הניח בביתו חפצים ולא בא לקחתם שמותר לו להוציאם ביתו, ולדעת הרמ"א יש להודיעו תחילה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה,
    יש להסתפק האם הקופה הם כליו של המוסד. או שהינם שאולים או קנויים לבעל הבית, שהרי יכול להניח שם כסף פרטי, או כסף צדקה שלא לטובת המוסד.
    גם אם נחשבו ככליו של המוסד, וזכה בהם המוסד, ראה בשו"ת מנחת יצחק (ח"ח סימן פו) שכתב בזה שאם לא בא הגבאי לדרוש את הקופה, יעשה במעות צורכי רבים, כמבואר בחת"ס חו"מ סימן קמז, ומקורו בשו"ע חו"מ סימן קפג סעיף ג, שאם אספו לפדיון שבויים עבור אשה והמירה דתה, שיהיה קרן קיים לפדיון שבויים. וכמו כן כאן שמחק הקופות לא בא לדורשם והמעות לא יגיעו לייעדם, ראוי שיינתנו לעניים אחרים.

  2. בס"ד
    שלום וברכה
    תשובת הרא"ש צ"ל בסימן 'רפג' ס"ג
    ובאמת חידוש הרא"ש הוא באופן שהדין הוא שיחזרו המעות לנותנים, שאם אי אפשר מחמת הוצאות החזרה, שמסתמא יעשו צרכי רבים ויותר טוב לפדיון שבוים קרוב למטרה שנתנו בתחילה

    אך בחת"ס נמשך אחרי הרב השואל, שהביאו על אופן אחר, שהעני כן זכה, אלא שמת ואין ידוע מיהו יורשו, וזה דין אחר ולא שייך לחידושו של הרא"ש וצ"ע אולי שביסודו שווה, אך הכל נאמר שם כלאחר יד כיועוי"ש

    ובתשובת מנחת יצחק הביא תשובת הרא"ש על נכון באופן שלא זכו ואי אפשר להחזיר לנותנים, שיעשו צרכי רבים

    ונידון שנשאלתם לענ"ד לא דומה לאחד מהאופנים הנזכרים, כיון שבנ"ד כל הפרטים ידועים ומבוררים, אלא שבעל הקופה לא בא, ואם קופתו זכתה לו (ונראה לי מתשובת מנחת יצחק שבנ"ד אכן קונה לו, ולא נחשב לא משתמר אלא כשיש רבים בבית האבל, לא כשהקופה בבית שומר, ומטעם תופס לבע"ח כו' מסיק ע"פ חת"ס שלא אמרינן) אין לנו להחליט שהכסף לא יגיע ליעדו, שהרי האדם ידוע, רק לא בא לקחת את הכסף, וכל שכן אם גם אותם אנשים שעבורם גבו את הכסף ידועים, כפי שהוא המצב כרגיל, שמודפס על הקופה עבור איזו מטרה היא, ותלוי רק בטרחת הנותן להשיב, ולא דמי לדברי הגאונים הנ"ל.
    בכבוד רב,
    יהודה

  3. א. לא ברור שהקפה שייכת לגבאי צדקה. יתכן ושייכת לגמרי למקבל. או שלפחות מושאלת לו, ולכן לא ברור שהקופה קונה לצדקה. בשונה מהמקרה של המנח"י ששם הקופה שייכת לצדקה.
    ב. גם אם נאמר שזכתה הקופה, העניים לא מבוררים, ונחשב שנקנה למוסד ולא לעניים מסויימים.
    ג. כיון שהגבאי לא בא לקחתם, נחשב שהמעות לא יגיעו לייעדם, ולכן ניתן לשנותם לצדקה אחרת, כשם שיכול לשנות לפדיון שבויים אחרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל