לתרומות לחץ כאן

שואל רכב שהזיק את השטיח

שאלה:

שלום להרב,

ששאל ידיד, שביקש בשאלה מכונית חבירו להביא חפצים ושכר איש מן הרחוב, גוי מקסוקני לעזור והגוי שם צינור שיצא מים מן הברכה והתקלקל השטיח בפנים של מכונית חבירו.

אחר שניקה הכי שאפשר עוד נחשב קצת רטוב ומסריח וביקש חברו שיתקן את זה, והם חברים טובים אין רוב. וזה השואל רצה לדעת עד איפה יש לו לעשות כדי לתקן דהיינו המכונית ישנה ואם החליף כל השטיח לגמרי יכול להיות שמחיר הדבר יהיה קרוב למכיר המכונית. האם כיון שלהשואל כל הנאה שלו וחייב בכל, יש לו לתקן מה שיהיה או יש גיבול?

עיצה אולי למצוא אוטו ששווה ממש ולהביא לחנות ולהחליף עם חנות דהיינו ימכור האוטו זה ויקח אוטו ששוה לו וישלם הפרש בין אוטו ידי שני כזה במצב יותר טוב מן זה שיש הבעיה של שטיח, שאמור להיות יותר זול שהרי האותו ניזק עולה בערך 2000 דולר.

נשמח לקבל חוות דעת,
ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

החזו"א נתן לנו כלל בשומת נזקין. אם הנזק עומד לתיקון, משלמים את מחיר התיקון. ואם הנזק לא עומד לתיקון, דהיינו שלא נהוג לתקן מום מסוג כזה – מחמת שהתיקון יקר מדאי עבור החפץ – משלם את פיחות הערך של החפץ. ולכן אם קלקל את השטיח של הרכב של החבר, אם אדם רגיל היה מחליף את השטיח, חייב המזיק לשלם דמי החלפת שטיח. אבל אם אין רגילות לשלם עבור שטיח לרכב ישן, היות ומחיר השטיח כמעט שווה לערך הרכב, פטור המזיק מדמי תיקון, אלא משלם את פחת ערך הרכב. ואם הרכב ישן ומחיר הרכב לא הופחת, וגם לא מקובל להחליף שטיח לרכב ישן כ"כ, פטור המזיק לגמרי.

בהצלחה.

מקורות:

ראה חזו"א ב"ק סימן ו אות ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל