שאלה:
שלום לכבוד הרבנים. שאלה בדיני בסיס.
האם ארנק המונח בכוונה תחילה על ערמת ספרים עושה את כל הערמה לבסיס או רק את הספר עליו הוא מונח? – נפקא מינה ללקיחת אחד הספרים מלמטה..
אם כן – האם יש הבדל בין מוקצה המונח על ערמת ספרים השוכבים אחד על השני ובין ערמת ספרים בה הספרים התחתוניים עומדים ומעליהם יש ספר שוכב – עליו מונח המוקצה?
תשובה:
שלום וברכה
רק הספר העליון נחשב בסיס ולא מה שתחתיו, יתר על כן, אפילו באותו הכלי או הבגד, אם יש למשל ארנק בכיס של בגד [והכיס הוא בפני עצמו כמו שקית, ולא רק בד התפור על צד הבגד], רק הכיס הוא בסיס ולא כל הבגד [ראה סי' שי סעי' ז]. וראה עוד שמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי' ס, ששולחן שיש בו מגירות, גם אם השולחן עצמו נעשה בסיס מותר לפתוח את מגירותיו.
במשנ"ב שט,יח משמע שאין בכלל בסיס בערימה של בלגן.
זה כבר קשור להגדרות של "שכח" והכל לפי הענין.
השאר תגובה