לתרומות לחץ כאן

לעולם יגרס אנש ואחר כך למסבר

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
אני מכיר אדם שלומד בישיבה וכל שאר הזמן או חלק ניכר ממנו גורס גמרות מהתחלה עד סוף בלי להבין או שמבין בערך
ומסביר שכתוב בגמרא לעולם יגרס אינש ואחר כך למסבר
בטענה שרוב בני אדם לכ יכולים ללמוד 8 שעות בהבנה וידוע שזה עדיף אבל עדיף לגרוס לשיטתו שעה ביום על גבי ללמוד חצי מהזמן בהבנה ושאר הזמן בבטלה למרות שיש לוצגםצסדרים בישיבה וכו
ויש שתי רבנים שאמרו שבאמת לפי חזל באמת פעם היה עניין הרבה לגרוס ובאמת זה דרך טובה
ויש אחד שאומר שזה בזבוז זמן לגרוס
מה דעת הרב
הרעיון שלו לסיים את השס בגרסא כמה שיותר פעמים ואחר כך ללמוד בהבנה שיהיה לו יותר ואומר שהצדיד מיבנאל הביא את הרעיון הזה לתלמידיו והרבה שעשו כך נהיו תלמידי חכמים והרבה שלא עשו הפסיקו והלכו לעבוד
כלומר לגרוס את השס מספר פעמים ואז ללמוד בהבנה למרות שמי שאני מדבר עליו לומד גם בהבנה
מצד שני בילקוט יוסף כתוב שיש כאלה שנוהגים לגרוס את השס בלי הבנה וזה נחשב ביטול תורה
מה דעת הרב

תשובה:

כמובן שלגרוס בלי להבין זה הבלים ממש וביטול תורה גמור. מה שאמרו חכמים למיגרס והדר למיסבר הכוונה לדעת את פשט הדברים ולשנן אותו היטב בלי לעסוק בפלפולים ובלי להעמיק בסברות הדקות והעדינות, כך מספיקים הרבה ומקבלים ידע רחב אף שאינו מעמיק. אבל להבין את הכתוב זה הא', בלי זה אין כל משמעות למעשה הזה…

אין מקום למחשבה כזו כלל.

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. וגם חשוב לציין
    הוא אומר שאם סתם גורסיןץם ככה דף 4 פעם לפני שלומדים בהבנה אז זה עוזר

    ועוד משהוא
    הוא טוען שאם יש אנשים שהם לא לומדים רץאו שקשה להם להתרכז אחרי יום עבודה אז עדיף שישבו ויגרסו מאשר שישבו בטלים

    וגם בנובף הוא מציין במקרה שאדם לומד גמרא אבל בשארית הזמן הפנוי שיש לו גורס הכוונה בתלמיד ישיבה שיש לו זמן פנוי שהוא יכול להתבטל או במקום לגרוס אז עדיף לגרוס

  2. אם השאלה אם לקרוא עיתון או לדקלם גמרות ברור שעדיף לדקלם גמרות… זה פשוט, אבל זה לא קשור לנושא של למיגרס והדר למיסבר שהוא דרך בלימוד תורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל