לתרומות לחץ כאן

לקבל מהעזבון על פי צוואה שנכתבה שלא כדין

שאלה:

שלום

דוד של אשתי נפטר. הוא לא השאיר אחריו ילדים. יש לו 3 אחים. בצוואה הוא הוריש חלק מכספו גם עבור ילדים של אחיינים שלו (אחת מהאחיינים היא אשתי)

מכיוון שהילדים קטינים נדרשת חתימה של ההורים כדי לממש את הצוואה ולהעביר את הכסף לקרן עבור הילדים.

אני מניח שהצוואה לא מנוסחת בלשון של צוואה מחיים.

האם מותר לי ללכת לעו"ד ולחתום על הטפסים? למיטב ידיעתי אין ל3 האחים (שהם היורשים על פי ההלכה) התנגדות למימוש הצוואה כפי שהיא, ואף דיברתי עם אחד מהם והוא (שאינו שומר תורה ומצוות) אמר שאין לכל 3 האחים בעיה עם זה.

האם די לי בכך? 3 האחים אינם שומרי תורה ומצוות, ומן הסתם גם לא מודעים לכך שעל פי ההלכה הם היורשים, האם אני צריך לבקש רשות מכל אחד מהם ולהדגיש לו גם שעל פי ההלכה הכסף שלו? או די לי במה שאני יודע שאין להם התנגדות?

צריך תשובה מהירה

תשובה:

שלום וברכה,

כל זמן שהיורשים לא מביעים התנגדות מותר לך להחתים את הטפסים כדי לה את העיזבון ביד המוטבים. ומותר לך לסמוך על שתיקתם ולהחליט את הירושה ליד המוטבים.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ת אחיעזר ח"ג סימן לד כתב כתב שכל צוואה שנעשית על ידי ערכאות יש לקיימה מדיני ישראל מצד מצוה לקיים דברי המת. ואע"פ שהממון לא הושלש, עצם הדבר שמהני בערכאות ויש לה תוקף מדינא דמלכותא, לא גרע מהושלש.

וכן באגרו"מ (אבהע"ז ח"א סימן קד) שצוואה שמופקדת בידם ויש לה תוקף בערכאות, נחשב לקניין, ומותר לו לקחת את הכתוב לזכותו בצוואה.

ולכן אם הצוואה הופקדה ביד עו"ד ודאי מותר. ובנוסף שיתכן מאוד שרוצים היורשים לעשות את צווי המוריש, גם אם מהתורה הם היורשים הבלעדיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל