לתרומות לחץ כאן

עוד בנושא שוטר ושופט יהודי בערכאות בחו"ל

שאלה:

שאלה: גבי ענין להיות שופט בערכאות בחו"ל (וה"ה בארץ) וללכת לערכאות במקום בית הדינים שזה בעיה גמורה.
הרי ישבתי היום ודיברתי דברי תורה בעיני הלכה עם רב פלוני, זקן ובעל סברה, ושאלתיו על עינין זה, איזה היתר יש לאנשים יהודי דתי להיות שופט בערכאות, ובפרט בעיר שיש הרבה (מליונים) יהודים שודאי ידון יהודים ע"פ דין הערכאות במקום דיני תורה והרי כתוב בש"ע מפורש אף שב' בעלי דינים יתרצו זה אסור.
לכן שאלתי על זה ומניין לאנשים לכבד לכבד בכבוד גדול שופטים ושופטות יהודים כאשר באים לערים כאילו זה מקצוע כלשהו כאשר יש איסור חמור בזה, וכגון מוציאים ממון על פי עד אחד, יכולים לחייב מיתה, קרוב ופסול ואישה נעשים עד וכו' וכמה עוד בעיות.
והשיב לי רב הזה, אם כן גם אסור להיות שוטרים בחו"ל ויש כמה יהודים דתים ואף חרדים שוטרים ומניין להם? וציטט גמרא שהיה חכם אחד שנעשה שוטר ע"פ מלכות ולא ברח או הפסיק, לומר שזה מקצוע כמו כל עוד מקצוע ואין איסור מצד השוטר בעצמו, והבעלים דינים באים אליו ולא הוא. גם אמר שאפשר לו לעשות פשרה במקום לפשוט, ושידיד אחיו בעיר גדולה כאן, היה לו חברותא שנעשה שוטפ וגם היה לומד חושן משפט במקרה אם יהודים יבואו אליו שינסה הכי שאפשר להתים הדין לדין תורה. וגם אמר שידיד שלו באותה עיר גדולה אמר שהוא והרבה אנשים חרדים בשוק של עסקים שם עושים חוזים שלכתחילה כאשר יהיה דין כלשהו שילכו לערכאות עכו"ם במקום דיני תורה היות ששם הדינים מושחתים ומקבלים שוחד, ועדיף דיני הממשלה נכריה מללכת לבית דין.
ואז הקשתי לו ראשן ראשון, שבגמרא בא אליהו הנביא לבקש מן החכם להפסיק להיות שוטר וזה לא נראה דבר טוב, חוץ מזה ומה לגבי להיות מוסר? ששוטרים ציריכם לתפוס הגנב פושע וכו' ולמסור למלכות, וזה לכתחילה מותר לשים את אצמו במצב שרק יעשה כזה ולקבל שכר על זה? הרי אם לא ימסור הפושע הוא נתפס ע"י המלכות!
ושני גבי מה שרצה לומר לי והיה ש"ע ח"מ סימן כ"ו פתוח לפנינו שהאיסור חל רק על בעלי דינים, שהרי שם לא כתוב מאומה גבי להיות דיין אלא ללכת לערכאות ולהתדיין ע"פ דינם ואף שרוצים לדון ע"פ תורתינו אסור. ושאלתיו הרי אם מישהו שופט בעיר שיש המון יהודי יודע שאם יבאו אליו יהודי אף שירצה לדון ע"פ דין תורה (או חושב שדן ע"פ תורה) ולהרים לעכו"ם כאילו שמתאים גם לדין הממשלה באיזה שהוא אופן, הרי מה יעשה כאשר יהיה רק עד אחד שע"פ דין הממשלה כשר ונגמרים דין ע"פ אחד אחד אף שאחד או אף שקרוב פסול אשה וכו' ? אם יפסל הדין מחמת זה הוא יתפס אצלם ולא יתכן שיעבוד במקצוע כזה שיכול לגרום לו בעיה ואיבה.
וגבי אנשים "חרדים" בעלי עסקים שבוחרים בעצמם דוקא ערכאות ולא בית דין ורושימים זה בחוזה מפורש, הרי אין צורך לומר מאומה שעל זה קאי דברי הש"ע ומניין להם זה?! וחוץ מזה היה להאנשים "חרדים" אלו ללמוד הלכות לשון הרע של החפץ חיים שלהוציא לעז על אחד חמור ואסור גמור ק"ו על כלל דייני עיר פלונית, חו"ש ובכבוד אמרתי לזקן זה שזה לשון הרע ואסור להאמין לזה. ושאנשים דיינים עיר פלונית הגדולה רוב מקרים ראשי כוללים וראשי ישיבה אנשי אמת וקשה להאמין שמושחתים, ואמרתי לך ותנסה לתת כסף להם כמתנה תמיכה וכו' רוב אנשים ירא ששמים לא יקבלו מטעם "שונא מתנות יחיה" ולכן להפוך דין ןלעשות איסור לצד אחד מננין?!
אשמח לשמוע עוד מכבודיכם על טענות כאלו

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

להיות שופט בבית משפט של גויים ונידונים שם יהודים, ברור שאסור לחלוטין, זה הרבה יותר גרוע מלדון שם. ונחשב שמרים יד בתורת משה!!! כזה ביטוי לא נאמר בשום עוון אחר.

הדימוי להיות שוטר שונה לחלוטין, להיות שופט אסור. והיות שוטר יש אופנים שמותר.

כתבת דברים אמיתיים, צריך לעמוד בפרץ ולא לומר הרבה עושים. אותם שופטים יהודיים מתבלבלים מהכסף והכבוד, ואין ללמוד ממעשיהם.

השיבה שופטינו כבראשונה.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל