לתרומות לחץ כאן

שכן שסגר מרפסת וגורם שמי הגשמים ייפלו לחצרו

שאלה:

ב"ה
שלום וברכה
יש לי שכן שנמצא בצמוד אלי. הוא בנה חצר המשמשת לסוכה ובשאר השנה קירה אותה בלוחות מתכת המשמשים כגג.
בזמן של גשם כל מי הגשמים שנופלים על גגו יורדים לחצר שלי.
דבר זה מפריע מאד כיוון שהייתה חדירה של מים לתוך הדירה שלי (לא באופן ישיר אומנם אך יכול להיות כתוצאה מריבוי המים הנוזלים).
האם ניתן לחייבו לעשות מרזב שינקז את המים למקום אחר? וכן לפי חו"מ סי' קנ"ג מה נחשב להוחזקו מימי הגג שלו לירד לחצר חבירו? ומה נקרא מחאה ועד מתי ניתן למחות כדי שלא יחשב חזקה?
בתודה ובברכה

תשובה:

שלום וברכה,

שכן שסגר מרפסת, וסגירת המרפסת משליכה את מי הגשמים למרפסת שמתחתיו, יכול למחות בו שיעשה מרזב ויסיט את מי הגשמים שלא ייפלו לרשותו.

אם עבר זמן רב – שירדו פעמים ולא מיחה בשכן ובאופן שנראה שמחל על כך, נחלקו הפוסקים האם נחשב שהחזיק, ויש שסוברים שאין חזקה אלא אם טוען השכן העליון שהסכים בפירוש ועברו ג"ש.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ת הרשב"א ח"ג סימן קפא וז"ל: "והמים כל שנופלין בגגו של שמעון שלו הן וממונו הוא שגגו קונה לו… וכיון שכן ממונו הוא שמזיקו שמקלח על כותלו ומפילו. ועוד יש לומר דלא גרע מסולם דחיישינן דלמא בשעת הנחתו איכא נמיה בראשי הסולם וקפצה, וה"נ זימנין דבשעת הנחת המרזב ירדו גשמים ויקלחו על כותלו של זה". דברי הרשב"א הובאו להלכה בשו"ע חו"מ סימן קנג ס"ו.

בטעם הראשון כתב הרשב"א שמי הגשמים שיורדים על גגו נחשב לממונו, וכשמשליכם לחצר חברו נחשב שממונו הולך ומזיק. אלא שבריב"ש סימן תקיז כתב שמי גשמים מאליהם הם יורדים, ולא נחשב לממונו המזיק. ודברי הריב"ש הובאו להלכה ברמ"א סימן קנה ס"ד. וקשה שהרמ"א סתר דבריו שהסכים עם דעת הרשב"א וגם עם דעת הריב"ש.

בשי למורא תירץ שבנידון של הרשב"א עשה מעשה שמשליך את מי הגשמים לחצר חברו, ובדברי הריב"ש לא עושה מעשה להשליך את הגשמים לחצר חברו, אלא כך קנו זה בית וזה עליה, ומי הגשמים חודרים מהעליה לבית.

ובספר משפטי חושן סימן קנה ס"ד תירץ שהרשב"א הביא טעם נוסף לחייב, ולכן גם אם נסבור כריב"ש שלא זכה במי הגשמים, אך פעמים שמיד בשעת הנחת המרזב יורדים גשמים, לכן נחשב גירי דיליה.

נמצא שאם סגר מרפסת והסגירה גורמת להשליך את הגשמים לחצר חברו, וריבוי המים מזיקים לשכן, יכול השכן למחות בו שיסיט את הגשמים למקום אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל