לתרומות לחץ כאן

מורידין בקודש בגמ"ח מזוזות

שאלה:

שלום
מישהו עורר אותי שיש בעיה במזוזות של גמ"ח, כיון שפעמים לוקחים מזוזה שהיתה תלויה בפתח שמחויב מעיקר הדין ושמים אותה בפתח שאינו חייב, ויש בעיה של מעלין בקודש.

אותו אחד טען שבגמ"ח יש סברא שכיון שאינו שלו, אין אדם אוסר דבר שאינו שלו [ולדעתי יש לדון בזה..]. אך לפ"ז אם הגמ"ח קיבל מזוזה ממישהו שנפטר וכד' או עבר דירה והמזוזה היתה שלו, שוב יהיה בעיה.

ואני רציתי לטעון, דכיון שכעת המזוזה שוכבת, ואין מורידים אותה מקדושתה, כי לא עוקרים אותה מהמשקוף לצורך המקום הפשוט. שוב אין חסרון.

מה הדין? [אשמח למקורות]

תשובה:

שלום וברכה

אכן שאלות מענינות!

למעשה כך: לגבי גמ"ח מזוזות שלכתחילה קובעים את המזוזות לזמן מוגבל ודאי אין חשש, כי זה כמו שעשו תנאי ואין כאן הורדה בקדושה, כך כתב בשערי מזוזה עמ' שכט בשם תשובות והנהגות ח"א סי' תרמט.

לענין מה ששאלת במזוזה שהיתה קבועה בפתח החייב באופן קבוע ועכשיו הגיעה לגמ"ח או סתם אדם רוצה לקבוע בפתח אחר, יש שני נדונים שונים ובשניהם מצאנו סברות להקל:

בהליכות שלמה תפילה מילואים סי' ז כתב, שלקחת מזוזה שהיתה קבועה בפתח החייב מדאורייתא וליתנה בפתח החייב מדרבנן [בית שכור] זה לא נחשב הורדה בקדושה, כיון שהכל חיוב מזוזה ודאי, ולא דנים לפי גדרי החיוב. אלא שהחמיר שם לגבי מזוזה שהיתה קבועה בפתח החייב בתורת ודאי ועתה הוא קובעה בפתח החייב רק מספק.

אמנם בס' מזוזות מלכים לבעל הקצוש"ע שלום ואמת סקס"ו הלכה למשה רי"ד כתב, שהורדה בקדושה זה רק כשמשתמש תשמיש חול או תשמיש קדושה קל מהראשון, אבל קביעת מזוזה אינה שימוש כלל ומותר הכל. עוד כתב שכאשר קובע בפתח שיש ספק בחיובו הדין קל עוד יותר מפתח החייב מדרבנן, כיון שממה נפשך, אם הפתח חייב במזוזה, הרי שאין הורדה בקדושה, ואם אינו חייב במזוזה אין כאן שום שימוש, זה סתם כמונח בקופסה ומה לי אם זה מונח בארון או על הפתח…

כך שבכל מקרה בפרט שמדובר בספק בעלמא, יש לעל מה לסמוך להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל