לתרומות לחץ כאן

שוכר דירה שגרם נזק למזרן ושילם מזרן חילופי

שאלה:

שאלה בדיני ממונות.
לפני כשנתיים וחצי שכרתי דירה מרוהטת, בדירה היו מזרונים שהשתמשו בהם הרבה שנים ולא רצינו להשתמש בהם ולכך השתמשנו במזרונים משלנו ואת המזרונים של המשכיר הנחנו בשטח שמור בסמוך לדירה. אחר כשנה בקש ממני ידיד אם אפשר לשאול את המזרונים התקשרתי למשכיר ושאלתי אותו אם אפשר להשאיל את המזרונים והוא שאל אותי אם אותו איש הוא אמין והוא יחזיר ואמרתי לו שאין לו מה לדאוג והוא בודאי יחזיר ואם יקרה משהו הוא יקנה חדש והסכים המשכיר. ידידי לקח את המזרונים והביא אותם לאדם אחר אותו אדם השתמש בהם לילה אחת ואח"כ זרק אותם לפח משום שאמר שהם נקרעו לו ויצא קפיצים שפצעו אותו ידידי הבטיח לי שכשנצא מהדירה הוא יביא מזרונים חילופיים למשכיר. כחודש לפני שרצינו לצאת התקשרתי לידידי ואמר לי שהוא יביא מזרונים והוא הביא מזרונים יד שנייה למשכיר. ואז אמר לי המשכיר שהמזרונים הישנים היו עם קפיצים ואלו בלא קפיצים וגם למה זרקו את הישנים ואמרתי לו שהם נקרעו וגם קיבל מזרונים חלופיים. לטעמי המזרונים החלופיים שוים הרבה יותר מהישנים למרות שאינם עם קפיצים. רצוני לדעת האם מדין ערב או שומר אני חייב להעמיד למשכיר דוקא מזרונים עם קפיצים או לשלם את שווי המזרונים הישנים?

תשובה:

שלום וברכה,

יכול השוכר להיפטר במזרנים יד שנייה אחרים למרות שאין בהם קפיצים – אם אכן המזרנים השניים ערכם שווה כערך המזרנים הקודמים.

בהצלחה.

מקורות:

קיי"ל שבנזקין ניתן לשלם בשווה כסף, ראה שו"ע סימן תיט ס"א. ולכן יכול השוכר [שוכר הוא אחד מעשרים וארבע אבות נזיקין – גמ' ב"ק ה ע"א] להיפטר מחיובו במזרנים בלי קפיצים אם ערכם לא פחות מהמזרנים שניזוקו. וכאן שהתשלום הוא מאותו סוג שהדבר ניזוק, הנזק במזרן והתשלום על מזרן, ניתן להיפטר בתשלום של מזרן, למרות שיש בו שינויים מהנזק.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום,
    במקח ודאי שנחשב לסוג אחר, אבל בתשלומי נזקין שמעיקר הדין אפשר לשלם בכל סוגי המטלטלים, ודאי שניתן להקל כאשר שילם מזרן תחת מזרן גם אם אינו בדיוק כמו הנזק. ובפרט שהמזרן עם הקפיצים לא ברור שהקפיצים היו תקינים, ולכן יש לראותו כתשלום מעולה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל