לתרומות לחץ כאן

כלי שבישלו בו בשר ובתוך 24 שעות פרווה ובתוך 24 שעות לפרווה בישלו בו ירקות

שאלה:

שלום כבוד הרב

1. מהו כלי שאינו בן יומו? האם הוא שעבר 24 שעות מעת שבישלו בו איסור (ואפילו אם השתמשו בו במשך המעל"ע), או צריך להיות שלא יבשלו בו כלל משך 24 שעות?
והאם יש בזה הבדל בין בשר וחלב ושאר איסורים?

2. בדין שהרוטב בכוחו להבליע מכלי לכלי, האם זה אפילו בטיפה כלשהי או שיש בזה שיעור מסויים (לדוגמא: כלי איסור שמונח על שולחן כשר ויש מתחתיו כמה טיפות מים, האם הבליעות איסור עברו לשולחן או שצריך שיעור מסויים של רוטב?)

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

  1. בענין יש חילוק בין אם הכלי בלע איסור לבין אם בלע בשר – היתרא בלע ועכשיו בישלו בו בשר. שכאשר הוא בלע איסור, אם חזרו ובישלו שם דבר מאכל כל שהוא תוך 24 שעות, שהוא נאסר מכח הדדבר איסור, גם אחר כך כשבישלו שם דבר שלישי בתוך 24 שעות לדבר השני, הוא נאסר, אף שכבר עברו 24 שעות מבישול האיסור, כיון שמה שנפלט אסר ונעשה חנ"נ וכו'. אבל אם בלע בשר ואז בישלו ירקות בתוך 24 שעות, ואחר כך חלב בתוך 24 שעות לירקות אחר 24 שעות לבשר – אינו נאסר, כי מה שיצא לירקות בלאו הכי הוא נ"ט בר נ"ט דהיתרא, ולגבי מה שנשאר בלוע בסיר כבר עברו 24 שעות.
  2. אין שיעור לרוטב.

מקורות:

1. ש"ך סי' צד ס"ק ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל