לתרומות לחץ כאן

אסמכתא של צדקה במחשבה

שאלה:

שלום,

ראיתי בתשובות באתר לגבי מחשבות צדקה והקדש שיש כל מיני חילוקי דינים מאמירה של צדקה או הקדש.
רציתי לשאול מה הדין לגבי אסמכתא בנושא צדקה או הקדש אך לא נעשתה בדיבור אלא במחשבה האם מכיוון שגם הנושא של מחשבה תלוי במחלוקת וגם בעניין אסמכתא יש נידון הלכתי האם יש השפעה לדינא.

תודה

תשובה:

שלום רב,

יש נידון לגבי מחשבה לתת צדקה, ויש נידון לגבי אסמכתא, וגם אסמכתא בצדקה אבל לא בהכרח שהדברים יוכלו להשתלב ביחד..

לגבי מחשבה לתת צדקה כידוע זה נידון כבר בראשונים והשו"ע בחו,מ סי' ריב סעי' ח' הביא את ב' הדעות, והרמ"א שם כתב שיש להחמיר. וכך גם ביו"ד סי' רנח סעי' יג פסק הרמ"א כדעת הראשונים שנדרי צדקה גם חלים במחשבה וחייב לתת לצדקה.

לגבי אסמכתא פסק השו"ע שם רנח סעי' י': "נדר לצדקה באסמכתא, כגון: אם אעשה דבר פלוני אתן כך וכך לצדקה, ועשאו, חייב ליתן". כלומר, למרות שהדיוט במקרים כאלה לכאורה זה אסמכתא ואינו חייב. בצדקה אין אסמכתא והוא חייב לתת.

לכן לכאורה היה מקום לומר שכך גם בנדרי מחשבה לדעת הרמ"א שחייבים להחמיר שיהיה זה גם בחיוב הנעשה באופן שיש בו אסמכתא. אלא שכאן יש לבחון את הדין מדוע אין אסמכתא בנדרי צדקה. ובפשטות יש לומר שמאחר שהדין הוא אמירתו להקדש כמסירתו להדיוט, א"כ הרי זה כמי שמסר או כמי שאמר מעכשיו שאין בו דין אסמכתא, וראה בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' רמב, ובשו"ת אבני נזר יו"ד סי' רצ ועוד. א"כ יש לומר שלדעת הרבה אחרונים שהלכה זו קיימת רק כאשר הוא אומר בפה, אבל במחשבה שבזה לא אומרים כמסירתו להדיוט אלא זה נעשה כחוב אצלו (ראה שו"ת ושב הכהן, סי' יח, ושו"ת אחיעזר ח"ב סי' מט אות ה' מה שהביא מהעונג יו"ט ומה שכתב עליו). א"כ לגבי אסמכתא יהיה בזה דין אסמכתא משום שאין כאן כמסירתו להדיוט. אמנם אפשר עוד להאריך בזה, אבל כתבתי כאן רק את הנקודות הראויות לדון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל