לתרומות לחץ כאן

המתנה לאחר אכילת חלב קודם אכילת בשר

שאלה:

ידוע שבין בשר לחלב מחכים 6 שעות, וגם עם עוף מחמירים ל6 שעות.

מחלב לבשר בהיותי ילד, אחותי אמרה שמחכים חצי שעה, אבל אני גר בבית חילוני. לכן לא זכור לי שאני ממש הקפדתי בזה, כמו בשר לחלב 6 שעות כן הקפדתי.

ומהמון מקורות שמעתי וקראתי שאחרי חלב או מוצר חלבי, די בשטיפת הפה היטב בשביל שיהיה ניתן לאכול תיכף בשר או מאכל בשרי אחרי חלב או מאכל חלבי. ולא זכור לי שהייתי מקפיד באופן ברור וחד משמעי חצי שעה. לפני כמה שנים לקחתי לאכול מעדן חלב יופלה, ואחרי זה אני מניח ששטפתי את הפה, לא שאני זוכר עכשיו שעשיתי, אבל אם ידעתי כבר אז שיש חובה לשטוף את הפה, בטח עשיתי את זה. וכעבור כמה דקות, לקחתי לאכול עוף. ואח שלי העיר לי על זה. ואמר לי שבילדותנו, סבא שלי, עליו השלום, אמר באותה נשימה שבין בשר לחלב מחכים 6 שעות, ומחלב לבשר, מחכים חצי שעה. ואני לא ידעתי שזה היה מנהג חד משמעי בבית. גם לא שאלתי את בני המשפחה האחרים כמה הם נוהגים לחכות מחלב לבשר. אחרי שאח שלי העיר לי על זה, וסיפר לי שסבא שלי אמר את זה, אני אמנם לא זוכר, אבל לאחר שהוא אמר, זה מה שעושים, לקחתי את העניין יותר ברצינות, והתחלתי להקפיד על זה יותר. דרך אגב באחד מהעלונים שהיה לנו בבית, כנראה מבית הכנסת, כתוב שבין חלב לבשר מחכים חצי שעה, לפחות.

לפי כל הנתונים האלה, האם אני חייב גם לחכות חצי שעה בין חלב לבשר.? אם כן אז החובה חלה גם אם זה בשעת דחק?

תשובה:

שלום וברכה

העיקר הוא לקנח באכילת דבר קשה ומעט מים, ומותר מיד לאכול בשר [בשונה מחלב אחרי בשרי שצריך מעיקר הדין ממש המתנה 6 שעות], אולם רבים נוהגים להמתין חצי שעה הנהגה זו אינה מחוייבת מן הדין ואינה אלא מידת חסידות, ומקורה בזוהר פ’ משפטים, והובא בש”ך יו”ד סי’ פט ס”ק טז. בשו”ת יחוה דעת ח”ד סי’ נח כתב, שמי שנהג בכך ורוצה להפסיק צריך התרת נדרים, אולם, אם נהג כך בטעות משום שחשב שזהו חיוב גמור, רשאי להפסיק בלא התרת נדרים. אם לא היה קינוח והדחה זה בהחלט איסור.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אני בילדותי, לא זוכר שהקפדתי באופן חד משמעי על חצי שעה כמו על 6 שעות. התחלתי להקפיד יותר ברצינות לפני כ8 שנים לאחר שאחי התאום העיר לי על זה. אז במקרה שלי אני מבין שאם ארצה להפסיק לחכות זה מצריך התרת נדרים. נכון?

    היתה תקופה שחשבתי שאולי גם דגים נחשבים בשריים, אני אמנם לא זוכר חד משמעית שהייתי מקפיד ומחכה כמו מבשר. ולפני כ24 שנים שאלתי על הדגים, והבנתי שהם פרווה. אז כן במקרה ואם הייתי מחכה מהדגים, אני מבין שאין מה לעשות, כאת התרת נדרים. ומאז שנודע לי שהדגים פרווה, כבר היה בדעתי לא לחכות, ואני לא מחכה מהדגים.

  2. 1. אם זה היה בטעות שחשבת שזה חיוב גמור לא צריך בתרת נדרים, אבל אם ידעת שזו חומרא יש לעשות התרת נדרים, אבל עדיף פשוט להקפיד על כך כמו כל היהודים הטובים…
    אין צורך לחכות אחרי דגים זו סתם טעות ואין כאן נדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל