לתרומות לחץ כאן

כתיבת ספר תורה על ידי רובוט

שאלה:

כבוד הרבנים
האם מותר לכתוב ספר תורה ע"י רובוט מה המקור?

תשובה:

שלום וברכה

בגמרא בגיטין מה ב מבואר שספר תורה שנכתב על ידי גוי או חרש שוטה קטן פסול, משום שנאמר וקשרתם וכתבתם, מכאן למדו חכמים שלכתיבת סת"ם כשר רק אדם שחייב ומקיים מצות תפילין.

ערב טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אתה מקשר כאם שתי סוגיות שלא קשורות… יש נושא של כתיבה לשמה, ויש נושא נוסף שמיוחד לכתיבת סת"ם ואינו שייך למצות מכונה, והוא שמעשה הכתיבה יהיה על ידי אדם שהוא "בר קשירה".

  2. מה הוא שוטה לענין כתיבת ספר תורה, האם מותר לקנות ספר תורה מאדם שאובחן "באספרגר" -אוטיזם בתפקוד גבוה, מתפקד רגיל אבל חסום לרגשות מלקות נוירולוגית, וכן עלול לסבול מהפרעות נילוות כהפרעת קשב, כפייתיות, חזרתיות וכו' (חפשו את הערך ולימדו עליו) אני מכירה חברה שהזמינה לע"נ אימה ס"ת אצל אדם כזה, סופר סת"ם ,מה הדין לגביו?

  3. קשה להשיב מדוייק על שאלה זו, כי הדבר משתנה מאדם לאדם, ככלל אספרגר אינו אוטיסט, הוא שולט במעשיו לגמרי, יש לו בעיה בהבנה סביבתית, ודיבוריו עם אנשים לוקים הייתי אומר בחוסר טקט קיצוני. גם כפיתיות היא חרדה מעיקה אבל אין בה חוסר שליטה במעשים שאינם נוגעים לה. בעיית קשב ודאי אינה בכלל דין שוטה. אבל בהחלט יש מצבים חריפים שאדם כזה עשוי להקרא שוטה ויש להכיר את האדם כדי לקבוע את דינו לענין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל