לתרומות לחץ כאן

לספר לבוס שאחד העובדות לא עשתה כנדרש כדי לנקות את עצמי מחשד התרשלות

שאלה:

בסד\\
שלום לכבוד הרב
במסגרת עבודתי אני נידרש לטפל בפניות של נציגים באימייל ששולחים
יש נציגה שלמרות מס פעמים שבקשתי השלמה לפניה ופרטים נוספים לא מגיבה .
האם מותר לי לדווח למנהל שלי שלא טפלתי בפניה הזו עקב זה שהי לא ענתה לי ? האם זה לא לשון הרע ?
אשמח לתשובה

תשובה:

שלום רב,

אתה יכול לומר לו שאתה לא טיפלת בפניה הזו כי לא היה לך מספיק פרטים, ואם אתה נדרש להסביר אתה גם יכול לומר לו שביקשת ממנה ולא קיבלה עדיין, ואין בכך איסור לשון הרע משום שהמטרה היא אינה לגנותה אלא לנקות עצמך במה שמגיע לך.

ראה מה שכתב החפץ חיים (סוף הלכות לשון הרע, ובבאר מיים חיים שם ס”ק מג). אדם נחשד במשהו, מותר לו לנקות ולהעביר את החשד מעליו, למרות שעל ידי זה יפול החשד על רעהו.

ניתן להביא לכך ראיה נוספת מהמבואר בשו”ע או”ח סי’ תרו סעי’ א’, אדם שפגע בחברו, צריך לבקש ממנו מחילה, ואם אינו מתפייס שיגש אליו עם ג’ אנשים ויבקש ג’ פעמים מחילה, ואם הפגוע ממשיך שלא לסלוח, כתב עליו השו"ע שהוא נחשב ל"אכזרי". ובכל זאת כתוב שם ברמ”א בשם המהרי”ל שאם אינו סולח שיאמר אח”כ לפני עשרה אנשים שהוא ביקש סליחה והלה אינו סולח. וביאר המשנה ברורה (ס”ק ו’): “כדי לפרסם הדבר שמצידו לא יבצר”.

כלומר, אנו רואים כאן שכדי לנקות את עצמו שלא יחשדו בו שאינו מבקש מחילה, צריך לכנס עשרה אנשים ולומר בניהם ובעצם לספר עליו לשון הרע, ולכאורה כיצד זה הותר? מכאן ראיה נוספת שעל מנת לנקות את עצמך מחשד מותר לך גם אם על ידי זה יפול החשד על מישהו אחר. ובמקרה זה גם מותר לך לומר שפנית לפלונית והיא לא סיפקה מידע. משום שהעיקרון הוא שאין לך כלל מטרה לגנותה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל