לתרומות לחץ כאן

האם יש היום שפחות?

שאלה:

האם ע"פ ההלכה מותר לאדם שתהיה לו שפחה?

תשובה:

שלום רב,

עקרונית אפשרי. אבל הפוסקים דנו האם היום שבכל העולם דינא דמלכותא שאין עבדות האם שייך קניין עבדות.

ישנם מקורות קדומים יותר שדנו האם שייך שפחה היום כאשר דנו לטהר ממזרים כמו שרבי טרפון אומר במסכת קידושין ע"י שיקנה שפחה ואח"כ תלד לו ילדים בעודה שפחה. ואגב, בארצות ערב אנו מוצאים עבדות גם לפני 200-300 שנה, כאשר בחלק מספרי הפוסקים ישנם מזכרת גיטין, שבו הם כותבים כל גט והשמות שהיה בהן, למזכרת כיצד לכתוב כל שם וכד', ושם מופיעים גם גיטי שיחרור עבדים.

אולם במרוצת הדורות כבר לא היה שייך עבדות בעולם. וראה בשו"ת מנחת יצחק (ח"ה סי' נב) שחקר הרבה אצל גדולי דורו אם מישהו מכיר או ראה מאחד בספרי הדורות האחרונים שעשו מעשה כזה כדי להתיר ממזרים, ולא נמצא כדבר הזה. אולם שם במנחת יצחק (סי' מח – נב) האריך הרבה בפתרון זה עבור כמה ילדים יראי שמים, שאמא שלהם לאחר המלחמה היתה סבורה שבעלה נהרג, ונישאה שנית, ואח"כ חזר בעלה, ודן שם בהרחבה עם מחותנו בעל החלקת יעקב, אם יש מקום להתיר להם לשאת שפחה. דיון זה נמצא גם בחלקת יעקב (אבה"ע סי' כג – ) שם הרחיב בזה. ובאות י' הוסיף עוד סיבה להתיר, כי גם אם יש דינא דמלכותא שאין עבדות. מאחר שאין כוונתו אלא הפקיע איסור ולא ממש לשם עבדות, שהרי הוא לא משתעבד בה, בזה לא אומרים שהאיסור נגרר אחר הממון. ולענין האיסור אין אנו מתחשבים בדינא דמלכותא. ובאות יא סיים: "קיצור הדברים דיש הרבה צדדים להיתרא לישא נכרית ולגיירה לשם שפחה בכדי לטהר את בניו, וכמובן שהוא ידור עמה בלי חופו"ק דהא בשפחה אין קידושין תופסין, והוולדות שיוולדו יצטרך לשחררם, ונוסח שטר שיחרור מבואר בעה"ש סי' רס"ז ס"ק קל"א וכמובן שזה צריך להיעשות ע"י בי"ד בני תורה ורבנים". ובסוף סי' כה, לאחר שראה כי מחותנו בעל המנחת יצחק מפקפק בהיתר הזה למעשה, נסוג מעט וכתב שאסור לכל בעל הוראה לסמוך עליו בזה עד שיסכימו איתו עוד בעלי הוראה, ולכן הלכה למעשה נדמה לי שזה לא נעשה מעולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל