לתרומות לחץ כאן

מתווך שמוריד את המחיר ורוצה את ההנחה לעצמו

שאלה:

שלום וברכה
שלושה אנשים שמכרו לי שטח לבני׳ אמרו לי שאפשר לקנות השטח ליד ושהם מכירים את הבעל (שהוא גוי) אמרתי להם שאני מעוניין מאוד, לאחרי חודשיים לערך, אמרו לי שהם נתנו כסף לגוי כדי לסגור העסק במכיר 390.000 דולר ושהם רוצים 30.000 אלף כדמי תיווך, אני חשבתי שהמחיר הי׳ מאוד גבוה ואכן אמרתי לשותפי אולי אלו משקרים במחיר שהם אומרים שסגרו? הוא ענה לי שזה בלתי אפשרי כי סוף סוף נצטרך לעשות עם הגוי את החוזה וכו׳ ואם זה שקר שם נדע.
לכן אמרתי שרוצה לעשות חוזה כחוק המדינה שבעוד 90 ימים אני חייב לקנות במכיר 390.000 והגוי חייב למכור, ואני נותן 25% במקום, ואם אני מתחרט אני מפסיד את זה ואם הגוי מתחרט נותן לי כפול ממה שנתתי.
הם אמרו שאין בעי׳ ושנעשה את בעוד כמה ימים, לכן נתתי להם 10.000 כדי לסגור עסק. יומיים לפני יום הקבוע לחוזה הזה, אומרים לנו שצריכים לעשות את החוזה הזה על 350.000 כי באמת המכיר הי׳ 350.000, אני מיד אמרתי שבגלל ששקרו ומנסים לגנוב לי אני לא עושה שום דבר איתם שיחזירו לי ה10.000 וזהו, הם אנו לי לא! את זה אני לא יחזיר לכם רק אם הגוי מסכים להחזיר, אני אמרתי להם שהגוי בטח לא יחזיר כי הוא לא עשה שום דבר רע, מה שהוא אמר קיים, אתם שקרתם לכן אתם צריכים לשלם.
לאחר שראיתי שלא יחזירו לי הכסף אמרתי להם, אני מוכן לקנות השטח רק ב350.000 ומשלם דמי תווך ואם לא נראה איך אני מוציא לכם ה10.000, בסוף הסכימו ב350.000 ו25.000 דמי תיווך ודקה לפני שניתקנו הטלפון אמר תביא 30.000, אך כל זה דברנו אם א׳ מהם, אני חששתי שמה הוא לא יגיד לא׳ מהם (כי א׳ הי׳ בן דוד שלו והשני לא קשור) לכן תלפנתי לשני ואמרתי לו מה שסגרתי, כמו שחשבתי הוא לא אמר לו כלום לכן אמרתי לו שיתקשר לשני כי אני משלם רק פעם א׳.
נתנו לי את הכתובת איפה שנמצא הגוי סגרנו בשעה 16:00. אני הגעתי בשעה 16:40 והם לא היו, שם ישבתי עם הגוי נתתי לו 87.500 (25%) ולפני החתימה הגיעו ולא אמרו כלום, חתמנו. כשיצאנו אמרתי אני ישלם רק בפני רב שתכתבו לי שאני לא חייב כלום הם אומרים לי שאני חייב להם ההבדל בין ה350.000 וה390.000 (40.000) וגם דמי התיווך (30.000).
הם טוענים שא׳ הי׳ ה״קונה״ (זה שנתן 5.000 לגוי לסגור עסק) והשניים מתווכים. (זה דבר חדש שאף פעם לא אמרו עד עכשיו) ושלא הי׳ לי רשות לשבת אם הגוי לפני שהם הגיעו, ושרצו להחליף המחירים רק שאני עליתי לפני!
מה הדין? אני חושב שלא צריך לשלם להם כלום כי כל מה שסגרתי הי׳ כי לא רצו להחזיר לי הכסף, גם אני נותן להם אפשרות לקנות את השטח ושיחזירו לי ה87.500 וה10.000 והם לא רוצים!

תשובה:

שלום וברכה,

יש לשמוע את הצדדים, אך ברור שהקונה היחיד זה אתה קנית בפועל, והמוכר היחיד הוא הגוי. והם מתווכים בלבד. ולהם מגיע דמי תיווך בלבד כנהוג במקום שנעשתה העסקה. ואסור להם לרמות ולהגביה את המחיר ללא דעת הצדדים. ואם מרמים התוספת לא שייכת להם. ולכן אף שפעלו להוריד את המחיר ב40,000 זה לא מגיע להם, אלא מגיע לקונה, והם זכאים לקבל דמי תיווך בלבד. ואולי אולי יוכלו לקבל גם דמי טרחה על שפעלו על ירידת המחיר – ולא ברור שיקבלו דמי טרחה.

קשה לחתוך את הדין, ולכן העצה שתאמר להם שאינך משלם אלא בתביעה בבית דין.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן קפג שמבואר ששליח שקנה והרוויח הרווח למשלח. וכן מבואר בש"ך ריש סימן שלב ששליח ששכר בזול ממה שהתנה המשלח, הרווח למשלח ולא לשליח. וכמו כן אם מתווך שהוריד את המחיר הרווח לקונה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל