שאלה:
שלום הרב,
מלחיה שניערו אותה מעל מאכל בשרי חם, ואז מישהו אחר מנער אותה מעל מאכל חלבי חם.
האם אדי האוכל נבלע במלח וגורם לאיסור להשתמש בו ?
תשובה:
שלום וברכה
אכן יש להחמיר בענין זה לייחד מלחיה לחלבי ומלחיה אחרת לבשרי, גם בגלל האדים וגם בגלל ידים שאינן נקיות וכו', בדיעבד שכבר המליחו באופן הנ"ל המאכל אינו נאסר כיון שהאדים שנבלעו במלח בטלים בשישים [אף שהמלח עצמו הוא מידי דעביד לטעמא ואינו בטל, האדים הבלועים בו שלא נעשו לטעם – בטלים].
מקורות:
ראה שו”ע ורמ”א סי’ קה סעי’ יד. מעיקר הדין יש שהקלו בתבלין הבא מקופסא עם חורים קטנים כמו מלחייה, וסמכו על כך שהאדים אינם נכנסים בחורים קטנים כאלו, ראה יד יהודה בסי’ ק”ה סעי’ ג’ והביאו ג”כ בסי’ צ”ב בסופו סעי’ ח’, ובצירוף תשובת הב”ח שבמקום פתוח אין זיעה אוסרת, ואפשר לצרף את דבריו לכל הפחות לספק. ומכל מקום לא כדאי לסמוך על כך לכתחילה.