לתרומות לחץ כאן

ביאורים בפרשת נח

שאלה:

בס"ד
אז מה בעצם עשה חם?
"רב ושמואל, חד אמר סירסו, שני אמר רבעו [קרי: עשה בו מעשה סדום]". המדרש גורס כי חם סירס את נח, כדי שלא ייוולדו לו עוד בנים,
אם חם סרס את נח למטרה תמוהה זו- נניח. אבל מה יוצא לו מכך שאנס את אביו???
הדבר נראה תמוה. אנחנו רגילים שיחסי אישות נעשים למטרה של עונה/הנאה או ילודה. נח היה בן 900…. בשביל להנות מהאונס של אביו חם צריך להיות טיפש גמור . אז מה העניין ?
ב. מי לימד את דור המבול שגזל ואיסורי עריות הינם איסורים מוחלטים?

תשובה:

שלום רב,

אי אפשר לקחת פרט אחד מהתקופה ההיא ולבחון אותה לפי העולם שאתה מכיר היום. וכי ראית אדם בן 900 שחי? הרי בתקופה הזו היא היה עוד בשיא אונו. כלומר, אתה מסתכל על אדם בן מאה שזה הכי זקן שראית, מכפיל את מראהו ואת כושרו הקוגניטיבי כפול תשע ואז שואל מה עבר לחם בראש… אולי תתחיל הפוך. האיש מת בגיל 950 וכי לא ראית אדם 50 שנה לפני פטירתו שהוא בשיא אונו? בסופו של דבר כאשר ישנם אירועים חריגים לגמרי ממבט העולם העכשווי לא שייך לשאול שאלות כאלה כאילו הכל ברור ומובן מאליו מלבד הנקודה הזו. כאשר ישנם מכלול של דברים שאינם מתאימים לעולמנו אנו צריכים להפנים שהעולם אז היה אחרת.

אגב, הוא לא היה באותה עת בן 900, אלא בסביבות 600, כפי שמעידה התורה שהוא נטע כרם מתי שיצא מהתיבה ואמרו במדרש שבאותו יום שתה.

לגבי שאלתך השניה, עונשם של דור המבול לא היה כי הם עברו על איסור גזל מהתורה או איסורי עריות שנאסרו בתורה. איסורים אלו הם ברורים לכל גם ללא איסורי התורה. ועובדה היא שבסעודיה כורתים יד על גזל ועל עריות אף מעבר לכך, למרות שאין להם מושג מה כתוב בתורה. וכך גם היחס לזה בשאר העולם, כאל דבר שפל ועוולה גדולה, ועל כך הם נענשו. היום ליהודי אסור לגזול ואיסורי עריות לא בגלל מה שנאסר לדור המבול, אלא בגלל מה שנאמר בתורה וכמו בשאר שבע מצוות בני נח שנאמר בסנהדרין שלאחר שנאמרו למשה מסיני לנו זה האיסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל