לתרומות לחץ כאן

שכח יעלה ויבוא בראש חודש האם ברכותיו לבטלה?

שאלה:

א. שכח יעלה ויבוא במנחה אחרונה של ראש חודש ונזכר בערבית: אינו מתפלל ערבית שתיים בתורת חובה

ב. שכח יעלה ויבוא שחרית של ראש חודש ונזכר אחרי מוסף: אינו חוזר על שחרית

האם מוכח מכאן שבראש חודש, התפילה בה שכח יעלה ויבוא אינה לבטלה? דא"ה לבטלה, אמאי אינו חוזר?

האם הלכה זו, דאינה לבטלה, שייכת גם בחול המועד?

תשובה:

שלום רב

הברכות אינן לבטלה, כיון שאדם שלא אמר יעלה ויבוא בעצם התפלל ויצא ידי חובת תפילה, אלא שבגלל השמטת ההזכרה שמקומה בתוך התפילה עליו לחזור ולהתפלל שוב. זאת בשונה מאדם שדילג ברכה בשמונה עשרה שברכותיו האחרות אכן יצאו לבטלה.

מקורות:

ראה קהילות יעקב ברכות סי’ טז – יז.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש חקירה בשו"ת הר צבי כמדומני בסימן נד שמביא בזה מחלוקת ראשונים האם צריך להתפלל ערבית שתיים או לא כיוון שלא מתקן כלום. ותולה את המחלוקת הראשונים בחקירה האם מי שלא הזכיר מעין המאורע חשוב כלא התפלל כלל או שיד"ח תפילה וכשאינו מתקן כלום אין לו לעשות תשלומין. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות. ולדינא במקרה הראשון פסק הרב עובדיה שיתפלל בתנאי של נדבה. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל