לתרומות לחץ כאן

ילדות בבית הכנסת ב"כל הנערים" בשמחת תורה

שאלה:

בס"ד, שלום.
בשמחת תורה בשעת ההקפות וכו'
נכנסו ילדות גדולות לביהכ"נ כדי לתפוס סוכריות וכו'.
אנו רוצים לתלות פתק בשנה הבאה
שכל אבא ישגיח שבנותיו לא יכנסו.
שאלתי, לאיזה גיל להגביל זאת?
חורף מבורך

תשובה:

שלום וברכה,

כיון שלא מדובר בשהות במשך התפילה עצמה, אלא בזמני השמחה של סיום עלייה לתורה של כל הנערים וכדומה, אם הן לבושות בצניעות לא הייתי עושה רעש, כיון שבלאו הכי מן הסתם מדובר בילדות קטנות, ויש חשיבות בסך הכל להאהיב עליהן את הענין.

ההנהגה היותר טובה והמקובלת בבתי הכנסת של היראים, שמכינים במיוחד לילדות בעזרת הנשים גם סוכריות וגם שקיות ממתקים שלא יהיו מקופחות ולא יהיה להן צורך להכנס.

מקורות:

מעיון בספרי הפוסקים ראיתי שהנידון הוא רק באופן שהיא אינה לבושה בצניעות, ואז השאלה היא בגלל שאסור להתפלל מולה. ראה בהליכות בת ישראל עמוד עה במכתב מהגרי”ש אלישיב: “יש למנוע מלהביא ילדה לבית הכנסת עם גרביון וחצאית מעל לברך כשהיא בגיל שכזה שהחצאית צריך לכסות את הברך ברם גם בזה הדבר תלוי בגודל הגוף וכשדעתן של בני אדם עליה”. כמו כן בשו”ת יביע אומר ח”ו או”ח סי’ יד נשאל: “נשאלתי אודות בנות קטנות בגיל תשע שנים בערך הלבושות בלבוש בלתי צנוע, הבאות לבית הכנסת עם אבותיהן, אם שייך בהן דין טפח באשה ערוה, ואסור לקרות ק”ש ולהתפלל ולומר דברים שבקדושה כנגדן, או מכיון שרגילות ללכת כך, ואין לחוש להרהור, יש להתיר”. והרחיב שם בהלכות צניעות בילדות. אולם על עצם הענין אם מותר להביא ילדות לבית הכנסת או לא, הם לא עסקו בכך. ונראה מדברים שהחשש הוא רק משום הרהור. לכן בילדות קטנות שאין חשש כזה, מותר. אבל בגדולות שגם אם לבושות בצניעות יש חשש כזה, יהיה אסור. היכן הגבול איני יודע. אולם יש מקומות שילדות בגיל כזה – תשע, ודאי שזה חריג שהם נכנסות לבית הכנסת, לכן יש להמנע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל