לתרומות לחץ כאן

חצות היום – אימתי? יש מחלוקת בענין זה?

שאלה:

שלום כבוד הרב,

לא הצלחתי להבין משהו.

כידוע יש לנו את שיטת המג"א והגר"א בחישוב הזמנים של היום.
האם יש ביניהם מחלוקת גם לגבי חצות? אם כן, למה לא כותבים את זה בלוחות שנה הרי זה נפקא מינה לעניין התחלת תפילת מנחה..

משום שאני עוסק כרגע בהלכות פסח, והרה"ג עובדיה יוסף זללה"ה (חזו"ע פסח עמ' ס הערה מד) כתב שרוב האחרונים הסכימו שאם שכח ולא מכר את חמצו, יש לסמוך על דברי תרומת הדשן בזה, ואם נשאר יותר משעה לפני חצות היום מותר למוכרו. [כן פסק הרה"ג שלמה קורח שליט"א בעריכ"ש סימן תמג הלכה ג] מוסיף עוד בחזו"ע הנ"ל ואומר, שנראה עוד שיוכל לסמוך על מאן דאמר מהנץ החמה עד השקיעה, שהתורה חסה על ממונם של ישראל.

לא הבנתי, אם אני סובר שזה שעות רגילות סבבה מובן. אבל אם אחשב מהנץ החמה כמו הגר"א אז למה זה קולא מבחינתי? כי החצות יותר מאוחר, אז התוצאה שיש לי עוד קולא בזמן?

מחילה, אשמח לתשובה בבקשה בבקשה. זה בוער לי

תשובה:

שלום וברכה

חצות היום כמבואר בגמרא, הוא בזמן שהחמה בראש כל אדם ואינה נוטה לכאן ולכאן, ראה יומא כח ב, פסחים יב ב ועוד, לענין זה אין הבדל בין אם מונים מעלות השחר לזמן רבינו תם בצאת הכוכבים, או מונים מהזריחה לשקיעה ראשונה, נקודת החצות היא זהה, הבעיה מתחילה אם נמנה מעלות השחר עד צאת הכוכבים של הגאונים, זה יוצר שינויים והקדמה של החצות ביות מחצי שעה, והעיקר, השמש אינה ברום הרקיע, ועל זה מעיר הגר"א בסי' תנב, ואכן רבים נקטו שהמגן אברהם שסובר שמונים מעלות בהכרח סבר כרבינו תם לגבי צאת הכוכבים, ולכן בפועל אין כנראה מחלוקת לגבי זמן נקודת החצות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל