לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם יש נוסח שפוטר מלהגיד בלי נדר?

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
האם יש נוסח באחת מן התפילות שפוטרת אדם מלהגיד בלי נדר לאחר שאומר לעשות דבר מצווה?
או שלאחר שאדם קיבל בפיו מבלי להגיד שזה יהיה נדר אבל אמר שיקבל לדוגמא להמנע מלהכנס לאתרים שיש ספק אם יש בהם תוכן או פרסומות בעיתיות וצריך לבדוק זמני רכבת או אוטובוסים ולא ידוע אם יש שם פרסומות ורוצה להפסיק מקבלתו בשל כך שרשאי להסתמך על גילוי דעת זה מבלי התרת נדר? (בהנחה שלא אמר או ששכח אם אמר בלי נדר) כמו כל נדרי או שסתם אומר בפיו שכל מה שיקבל בעתיד יהיה בלי נדר
באמצע השנה
האם קיים כזה נוסח כי פעם אמרו לי להגיד נוסח מסויים באמצע השנה ואמרו לי להבא להגיד בלי נדר על כל דבר ופשוט לשכוח מזה האם זה קיים?

תשובה:

מיצינו את הנושא הזה לגמרי לדעתי…

ראה שו”ת מהר”י ויל סי’ ב שלא ראינו לרבנן קשישאי שסמכו על המודעא, וכ”כ בשו”ת מהרי”ט ח”א סי’ נג ומשום הטעם האמור. בערוך השולחן סי’ ריא סעי’ י החמיר בזה עוד יותר, ואמר שמודעא מועילה רק כשהיא נאמרת על פי החלטת אדם פרטי,] אבל אמירת כל נדרי או כל דבר שאדם עושה ציבורי אינה מועילה, משום שגדר המודעא היא שאחרי שאדם גילה דעתו שאינו מעונין בקיומו של הנדר נחשב כל נדר כנדרי שגגות ואינו כלום. אבל אם אמר את המודעא כחלק ממנה מקובל ללא כונה יתירה, אין בכך כדי לגלות על דעתו ואפילו בדיעבד גדול אינו רשאי לסמוך עליה. על כך שלענין מנהג טוב ניתן לסמוך על כך, ראה שלמת חיים לגרח”י זוננפלד סי’ תסז.

כמו כן, החמירו חכמי הדורות שלא יסמכו על מודעה זו כדי שלא יבואו להקל ראש בנדרים. ראה שו”ע ונו”כ סי’ ריא סעי’ ב.

אבל יש לי תחושה שאתה סובל מחרדות בענין נדרים ולא מדובר באמת בנדרים אמיתיים, אם זה כך, כדאי להרפות מהנושא אחרת זה רק יתעצם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מחילה מכבוד הרב אם זה מפריע
    כי שמעתי שכתוב שאומרים שבעוון נדרים מתים אישה ובנים של אסם וקיבלתי על עצמי כל מיני קבלות במשך כשלוש שנים כבר והבנתי שקבלה זה כמו נדר
    כמו לא להכנס לאנטרנט לאתרים שיכול להיות שיש בהם תוכן לא טוב מבחינת פרסומות וזה בעיה לרוב כי רוב האתרים לא יודעים מה יש בהם ולעיתים אני צריך אתרים כמו בנק וכו ועוד קבלות שאני לא זוכר ואני מעדיף אם כבר שתהיה אפשרות לסמוך על זה כי לרוב אני לא זוכר מה אמרתי בלי נדר או לא למרות שאני מקפיד

    וגם זה נשמע מוזר שסתם לדוגמא אדם יעבור עבירה ואז יעשה על זה תשובה ויקבל לעתיד לא לעשות את זה ולהגיד בלי נדר כי שמעתי שאומרים שאדם שעושה עבירה על הלכה ומקבל לעתיד שלא יעשה זאת ושוב חזר על זה יתחייב גם בעבירה וגם בנדר
    וגם אני מתבייש לעשות התרה על דברים שאני לא זוכר לפי מה שנאמר שכל קבלה צריכה התרה אני לא זוכר כל מיני דברים שצריך עליהם התרה

  2. כי בעיקרון מצאתי תשובה שעניתם לי פעם פה
    http://din.org.il/2017/12/16/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%94-%D7%91%D7%A4%D7%94-%D7%9E%D7%91%D7%9C%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%92%D7%99%D7%93-%D7%91%D7%9C%D7%99-%D7%A0%D7%93%D7%A8-%D7%A0%D7%97%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%9B%D7%A0/
    בדיעבד אם קיבלתי משהוא בפה לעשות או להמנע ואני מסתמך על הדבר הזה אפשר בדיעבד להסתמך על זה? כמו שכתוב בתגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל