לתרומות לחץ כאן

בישול מלח ושמן המעורבים בתבשיל בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב,
1. הכינו אורז לכבוד שבת ולאחר גמר הבישול והסרת הסיר מהאש, טעמו וראו כי חסר מלח. הוסיפו לאחר מכן מלח. האם מותר לשים את האורז בשבת על הפלטה או שזה מבשל ויש לחזור ולבשל שוב את סיר האורז על מנת שהמלח שבו יבושל?
2. אותו מקרה ולאחר הסרת הסיר הוסיפו כף שמן זית שנספג באוכל. האם גם כאן יש לחזור ולבשל את הסיר כדי שהשמן שנספג באוכל יבושל?

המון תודה!

תשובה:

שלום וברכה

  1. בזמנו לאחר הוצאת הספר ארחות שבת, הם פירסמו בעיתון יתד נאמן, שמה שכתבו בספרם שהמלח במדינת ישראל עבר כבר הליך של בישול התברר כטעות, המלח אינו מבושל ואסור לבשלו בשבת.
  2. בשמן אין שאלה, שהרי אפילו אם הוא מבושל דינו כלח שהצטנן שיש בו איסור בישול בשבת.

בשני המקרים אגב אין מקום לדון לענין ביטול בשישים כי זה מלתא דעביד לטעמא.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לגבי מה שכתב כת"ר שאין נ"מ בשמן משום הדין של לח שנצטנן: לדעת המנחת כהן הולכים אחר רוב התבשיל שהוא דבר יבש ואין בו בישול אחר בישול. וגם למחמירים בזה מכל מקום כף שמן זית היא נטפלת למאכל ולכו"ע חשיב דבר יבש. ולכן לכאורה עדיין יש לשאול באופן שהשמן התחמם בערב שבת בשיעור יד סולדת האם זה נחשב מבושל כל צרכו או שאינו נחשב כך ואז לא יועיל שהוא נטפל לתבשיל.
    אשמח לתגובת כת"ר יען שאלה זו נוגעת הלכה למעשה.

  2. זה בודאי לא נחשב מבושל כל צרכו, השאלה אם זה התבשל לפני כן במפעל עד לרתיחה ואז תוכל לומר שלדעת המקילים שדי בכך שעיקר התבשיל יבש [הנושא אינו רוב אלא שאין חשיבות לרוטב, וזה הבדל גדול] הכל נחשב מבושל מערב שבת. אבל אינני יודע את תהליך הייצור.

  3. לפי הסוברים שמים שהתחממו לשיעור יד סולדת נחשב מבושל כל צרכו , האם הוא הדין בשמן, או שמא בשמן לכולי עלמא צריך שיגיע לרתיחה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל