שאלה:
מה המנהגים באשכנזים וחסידים וספרדים לגבי הנחת תפילין לבחורים בחוה"מ ? שמעתי שהאדמו"ר המנח"א ממונקאטש אמר שלא להניח. אני רוצה לידע אם אמר זאת רק לחסידיו ? או פסק כן להלכה. ואם פסק כן להלכה נמצא דלדעתו מותר לשנות ממנהג משפחתו ?
תשובה:
שלום רב,
הגאון ממונקאטש האריך מאד בסוגיה זו של תפילין בחול המועד בספרו אות חיים ושלום, מעמוד עו עד עמוד קג ושם ודאי דעתו כמנהג החסידים שלא להניח תפילין בחוה"מ וכפי שכתוב בזהר. ועיי"ש בעמוד צה שם דן במנהג הבחורים להניח תפילין בחוה"מ, ותמה על מנהג זה מדוע הבחורים מניחים. ונראה שלדעתו אינם צריכים להניח תפילין בחוה"מ כמו שאר הנוהגים במקומות הללו. (כלומר, ההתייחסות היא לא לאלה הנוהגים כהרמ"א שכולם מניחים. אלא למנהג החסידים שלא מניחים, ורק הבחורים הניחו תפילין).
ייש"כ על התשובה .עכ"פ בכל אופן לדעת המנח"א חסיד שאביו היה מניח תפילן בבחרותו(ואביו ג"כ חסיד) מותר לשנות מאביו לדעת המנח"א
כיון שסבר שהוא מנהג שאין לו טעם – מותר לשנות.
ייש"כ. האם נמצא בשאר פוסקים הסבר מפני מה בחסידים נוהגים חילוק בין בחורים לאברכים לגבי הנחת תפילין בחוה"מ ? בבקשה לכתוב ע"ז ג"כ מראי מקומות.(אולי כיון שמניעת הנחת תפילין הוא עפ"י הזהר ולבחורים אין להתנהג בחסידות )
תראה שם באות חיים ושלום הוא מביא הכל
השאר תגובה