לתרומות לחץ כאן

שינוי לחנים לאשכנזיים בבית כנסת שיוסד כספרדי/מזרחי

שאלה:

בע"ה
שלום לכבוד הרב,
לבית כנסת שלנו, שמייסדיו הקימוהו רק כבית כנסת ספרדי-מזרחי, הגיעו ב"ה צעירים יר"ש ספרדים המשנים, בניגוד לרצון המייסדים, את לחני התפילה ללחנים אשכנזיים, וכך היה גם השנה בתפילות הימים הנוראים וכך גם בשבתות ובר"ח . מייסדי בית הכנסת רואים בכך "מדרון חלקלק" כך שבעוד זמן נאבד את אופי הנוסח הספרדי. אציין שקיים בצמוד לנו בית כנסת אשכנזי.
שאלתי לכבוד הרב:
האם הלכתית שמורה למייסדים, שרצו לשמר מנהג אבותיהם, הזכות למנוע שינוי נוסחי לחנים לאשכנזיים ולדחות אפשרות לקבלת החלטה ברוב העד "האשכנזים" ?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ברור הדבר שאנשים שמצטרפים לקהילה קיימת לא יכולים לשנות את מנהגיה, גם אם עתה הם הרוב, אבל כדאי ללכת כאן לפשרה, שהרי אם אני מבין נכון עצם נוכחותם של אותם אברכים צעירים מיטיבה עם המקום ומפיחה בו רוח חיים, ומאידך, הצורך שלהם בלחנים אשכנזיים ברור, הם כנראה למדו במוסדות אשכנזיים או שולחים שם את ילדיהם ומרגישים בנוח עם צירוף לחנים אלו, והתפילה הספרדית המקורית מכבידה עליהם. לשלוח אברכים ספרדיים להתפלל אצל אשכנזים זה לא נכון, כך יאבדו ילדיהם את הנוסח המקורי שהוא הרבה יותר משמעותי מלחנים ומנגינות כאלו ואחרות, ובכלל בית הכנסת מלא וחי זה דבר מאוד חשוב. לכן תעשו פשרה, תכנסו אסיפה, תציגו את הצרכים השונים, ותקבעו חלוקה, מה שרים כך ומה אחרת, או שיהיה הדבר תלוי בחזן שניגש, או חלוקה בין שחרית למוסף וכדומה.

ברוח טובה מגיעים לתוצאות הכי טובות.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *