לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור והמותר / בסיס בכלי שמלאכתו לאיסור

שאלה:

1. קרם ידיים לאשה, שמן תינוקות , מספרים קוצץ ציפור' הנמצאים במגירה ואני מעונין לפתוח מגירה זו בשבת ולקחת את השמן תינוקות האם מותר לפתוח מגירה זו בשבת?
מה לענין לסגור.
2.מה לענין מגירה שיש בה סירים ומעוניינים לקחת משם משהו -האם מותר לפתוח. מגירה שיש בה סכו"ם ומתברר שיש שם נירונים או מצית.
אודה לתשובתכם.

תשובה:

הכלל בבסיס לדבר האסור והמותר הוא שאין היתר לפתוח אא"כ הדבר המותר שווה בערכו לדבר האסור, אבל אם הדבר האסור יקר ממנו – אין לפתוח. לכתחילה בכל מקרה הרי טלטול מוקצה אפילו באופן זה שהוא טלטול מן הצד יש להמנע [שהרי בפוסקים נאמר לגבי חבית שיש עליה אבן, שלכתחילה יש לנער ורק אם אי אפשר לנער וכמו במגירה, מותר לטלטל], לכן ההנהגה הראויה להוציא את הדברים המותרים מהמגירה בערב שבת, ואם שכחו להוציא, יש לוודא שאכן הם שוים יותר מהדברים האסורים ואז מותר לקחת.

לגבי שאלתך השניה, זה תלוי במחלוקת האם יש דין בסיס לדבר האסור בכלי שמלאכתו לאיסור או רק במוקצה מחמת גופו.

יום טוב.

מקורות:

ראה שו”ע סי’ שט סעי’ ג.

הפרי מגדים סי’ שח משב”ז ס”ק ד נסתפק אם בכלי שמלרכתו לאיסור שהוא מוקצה קל יש דין בסיס, אולם התהילה לדוד שם ס”ק א הוכיח מדברי הראשונים שיש להחמיר בזה. במנחת שבת שם הביא מהישועות יעקב שחולק ומיקל. ומכל מקום הקופסה לעולם אינה נאסרת יותר מהמוקצה עצמה, ולכן היא מותרת בטלטול לכל הדעות לצורך גופו ומקומו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. -תודה.1. "הכלל בבסיס לדבר האסור והמותר הוא שאין היתר לפתוח אא”כ הדבר המותר שווה בערכו לדבר האסור, אבל אם הדבר האסור יקר ממנו – אין לפתוח". מה הכוונה , האם עלי לחשב קודם פתיחת המגירה עלות כספית של השמן תינוקות כנגד משחות שיניים , קרם ידים ושאר דיברי המוקצה שנמצאים במגירה?

    2. "ומכל מקום הקופסה לעולם אינה נאסרת יותר מהמוקצה עצמה, ולכן היא מותרת בטלטול לכל הדעות לצורך גופו ומקומו" -לא הבנתי על איזה קופסא אנו מדברים כאן בשאלה?
    -אודה לתשובתכם.

  2. ככלל אכן המודד הוא השווי הכספי, אבל יש שכתבו שכאשר יש שווי רגשי גבוה, או אפילו דבר שבשבת הוא מאוד משמעותי כמו חלות של שבת שהיא מצוה ועיקר הסעודה, זה מספיק.
    הכוונה למגירה.

  3. יישר כח,
    אם דבר האיסור וההיתר שווים דעת המשנ"ב בסימן שי לאסור בזה. ורק אם דבר ההיתר חשוב יותר דינט כבסיס לאיסור ולהיתר. אמנם דעת הרב עובדיה בחזו"ע שבת ג להתיר בדווים.
    בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל