לתרומות לחץ כאן

מותר לקטוף ערבות ביערות קק"ל?

שאלה:

שלום בעניין לקיחת ערבות מעצים שגדלים באופן טבעי ברחבי העיר או ליד נחלים שונים כגון נהר הירדן שמצויים שם הרבה ערבות
האם מותר לקחת משם לצורך ארבעת המינים או שיש בעיה מדין דינה דמלכותא דינא שהרשויות לא מתירות או קק"ל?

תשובה:

שלום וברכה

אם הרשויות מקפידות על קטיף הענפים ודאי אסור לעשות זאת, אף שמי שיעשה זאת אמנם יעבור אולי על איסור מזיק וגזל הרבים, אבל יצא ידי חובת לולב ולא יחשב לו כערבה גזולה, כיון שאין למי להחזיר ואף אחד מהרשויות לא רוצה חזרה את הערבה, וברגע שנקטפה היא נעשית הפקר ורק חול חובת תשלומי ממון על הקוטף. בשונה מקטיף מאדם פרטי שרוצה אולי את הערבה עצמה בחזרה. למעשה לא נראה לי שיש הקפדה על קטיפת שתי ערבות במקום ציבורי, מקובל שקוטפים פרח או ענף קטן להנאה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. א. מניין שכשאין למי להחזיר זה לא נחשב גזל? ב. אם כל אחד יקטוף שתי ערבות לא יישארו עצים, וברור שהם מקפידים גם על כך! (גם בדור המבול כל אחד לקח 'רק' שתי ערבות…)

  2. לא הבנת את תשובתי! לא אמרתי שאין למי להחזיר, אמרתי שאין מי שרוצה בחזרה! כאשר לבעלים אין כל ענין בענף תלוש, אלא הוא אוסר לתלוש כי הוא רוצה אילן חי, מי שתולש נחשב מזיק, אבל הערבה נעשית הפקר, ודין ערבה גזולה נאמר באופן שיש לבעלים רצון לקבל גם את התלוש.
    המציאות היא שמנהג העולם לתלוש מעט עלים או פרח תוך כדי טיול ולא נראה שיש הקפדה על כך, והדמיון לדור המבול קצת דמגוגי.
    אגב מחצר פרטית אין לתלוש כלל כי מן הסתם מקפידים, אני מדבר על יערות ברחבי הארץ.

  3. אני הייתי בליפתא (ירושלים) שם גדלים הרבה ערבות, והמון באים לקטוף ועושים שמות בעצים ומלכלכים את כל המקום, חוץ ממה שכתוב שם מטעם רשות הטבע והגנים שקטיף ערבות אסור, אבל באמת צ"ע שהרי העצים קיימיים במשך דורות, וגם זה כתוב שהיו יורדים למוצא לקטוף, לפני שבאו אלה והשתלטו.. א"כ מה כחם לאסור?

  4. מהכירותי את המקום היטב, הוא טבעי לגמרי, העצים מוזנחים ואינם מטופחים בכלל, והרשויות אינם עושים כלום למעט איסוף אשפה, אבל בלאו הכי, העצים הם עתיקי יומין ולא שייכים להם א’’כ הם יכולים להשתלט עליהם?

  5. אכן יש לעיין. לא מוכרע בעיני שזה לא בידם, בסופו של דבר כל הציבור מעוניין שיהיה מישהו שיפקח ולא יעשו הכל איש הישר בעיניו, כי אז בסוף לא ישאר לנו כלום, לכן, יש להם סמכות מכח הציבור המעוניין בכך.

  6. בשביל זה הם היו צריכים לאפשר לקטוף בצורה מבוקרת אבל כנראה שלא מעניין אותם צרכי דת אלא דברים אחרים.. וא’’כ רוב הציבור המסורתי (ראיתי גם חילונים באים לקטוף) לא מעוניין באיסור שלהם, מה גם שחוץ מכל הלכלוך שמשאירים אחריהם הקוטפים, העצים עצמם, לא ניזוקים בד’’כ וחוזרים לעצמם בתחילת הקיץ הבא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל