לתרומות לחץ כאן

כיבוי גז בשבת בחשש סכנה

שאלה:

מעשה שהיה:
בשבת אנו רגילים להניח את הפלטה על גבי הכיריים, בשבת גילינו ששכחנו לכבות את אחת הלהבות של הגז, הסובבים טענו שמצב כזה מהווה סכנה.
היתה אפשרות לטלטל את הפלטה לשיש הסמוך אך אפשרות זו עוררה בעיות:
(בספר "ארחות שבת" כתוב שאסור לטלטל את הפלטה אלא כלאחר יד, ולטלטל שלא בשינוי א"א בלי להוריד את הסיר של החמין מעל הפלטה, במידה והיינו עושים כך היתה נוצרת בעיה להחזיר אותו כי היו בו עצמות שלא נתבשלו כל צרכם),
היה נראה לנו שבמצב כזה יש להתיר את אחד האופנים הבאים:
א. לכבות את הגז בשינוי (ע"י גדול), היות וכיבוי גז הוא בודאי רק איסור דרבנן (אפי' לא משאצל"ג שהרי אין שם גחלת) וא"כ הרי זה שבות דשבות לצורך גדול, (בייחוד שיש לנו הרבה ילדים קטנים),
ב. לכבות ע"י קטן כדרכו תוך הבהרה שהוא עושה זאת עבור עצמו, כי אם נוריד את הסיר לא נוכל להחזירו ולא יהיה לו מאכל חם, וזה ע"פ שיטת הרשב"א שמתיר להאכיל לקטן איסורים דרבנן (לצורכו).
ג, לכאורה יש לדון, האם מוכרחים לחפש כ"כ טצדקי שלא לכבות, או שיש לומר שכיון שהאפשרות הפשוטה ביותר היא לכבות המצב מוגדר כסכנה ולא מוטל עלינו לחפש פתרונת הדורשים טלטול מן הצד (במיוחד שאחרי הכל הכיבוי הוא איסור דרבנן),

אשמח לחוות דעת הרבנים שליט"א לגבי מקרה זה.
חג שמח

תשובה:

שלום וברכה

אני הייתי בוחר באפשרות להוריד את הסיר באופן המותר בחזרה וטילטול הפלטה כלאחר יד. ידועה המחלוקת לגבי העצמות בין האגרות משה לגרש"ז אויערבך, וכבר הסבירו בענין זה, שמה שהחמיר הגרש"ז אויערבך בעצמות שלא התבשלו כל צרכם הוא משום שהיה עוני בירושלים והיו אוכלים מהעצמות, בשונה ממה שהיה מוכר לבעל האגרשות משה בארה,ב, ובענין זה בזמנינו אינני יודע אם יש מי שאוכל את תוכן העצמות… לכן נראה שיש להקל שאין בישול העצמות משמעותי והמאכל נחשב מבושל כל צרכו. ונראה שאכן מנהג העולם להקל בזה.

כמובן שאת הגז הגלוי יש לכסות באיזה בלעך וכדומה אחרת נראה שעדיין יש בזה סכנה.

עכ"פ נהנתי מהצגת השאלה שהיתה בבחינת שאלת חכם שלושת רבעי תשובה…

מועדים לשמחה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה על התשובה המהירה,
    אני באופן אישי אוכל אותם לפעמים, הקצוות של העצמות מתרככות וניתן לאכול את הקצוות בשופי, אני חושב שזה ענין של הרגל.
    לפי מיעוט זכרוני מחברי זמננו די מחמירים בזה (שש"כ, ארחות שבת, פסקי תשובות, כעת אין לפני את כל הספרים), ודנים בחילוקים שונים בין אם אותו אדם רגיל לאכול מהם או לא, ואם יש בזה איסור דאורייתא או דרבנן,
    תוכל לציין לי מפוסקי זמננו שמקילים בזה בשופי, (גם לאדם שאוכל אותם לפעמים)?
    בתודה

  2. אם אתה אוכל זו בעיה. ולעצם שאלתך אינני רואה הבדל מהותי בין אופציות 1, 2 [אופציה 2 לא תמיד מעשית לגמרי..]. אופציה 3 אינה נכונה לכאורה – הקל הקל תחילה.

  3. שלו' כבוד הרב,
    אצלנו בבית בערב שבת האחרונה הסיפור היה כך: אמא שתחיה הי"ו עברה במטבח כמה דקות אחרי הדלקת הנרות וקראה בקול שהגז דולק, אחד ממבערי הגז נשאר דולק ומישהו מבני הבית בא במהירות לכבותו שלא ישאר כך חשוף בוער כל השבת…כל זה היה בספק הדקה האחרונה של סוף השקיעה ורצינו לשאול אם זה היה מותר ואם לא היה הדבר מותר מה חומרת הדברים?

    בברכה,

  4. אם היה לפני השקיעה ולפני שקיבל שבת מותר, אבל אם היה בזמן כזה סמוך יש לחשוש שכבר שקעה חמה ובודאי כבר הגיע זמן תוספת שבת גם לדעות הכי מקילות ובודאי אסור למעט מקרה של פיקוח נפש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל