לתרומות לחץ כאן

כשרות אווז ברבר – מוסקובי

שאלה:

שלום,
ישנה חווה המגדלת ברווזים למאכל, לצורך כך הם מכליאים ברווזי פקין המותרים במאכל לכל הדעות על ברווזי מוסקובי אשר למיטב ידיעתי אינו כשר. הרב מחפוד כתב על כך מאמר ארוך לפני מספר שנים ופרסם אותו בחוברת הכשרות שבד"ץ יורה דעה מו"ל לפני פסח, במאמר זה הוא טען שברווז המוסקובי הינו עוף דורס. כמו"כ כאשר שוחחתי על שחיטת ברווזים בארה"ב עם הגרי"א יאקאב שליט"א רב בית המדרש תבואות שור ומחבר ספרים רבים על הלכות שחיטה וניקור, הוא אמר לי כדבר פשוט ש"באמריקה אפילו הגויים יודעים שיהודים לא אוכלים מוסקובי".

באותה חווה יש מרכז מבקרים בה מלמדים על תהליך גידול ורביית הברווזים, בנוסף יש פינת חי ופעילויות יצירה לילדים. ב"ה הם שומרים שבת.

מכאן לשאלות:
1. האם מותר, ואם כן האם ראוי, לבקר שם מכיון שהם משווקים עופות לא כשרים למאכל? אין לי ידיעה אם יש כשרות על המוצרים או שהוא משווק לשוק הלא כשר בלבד.
2. האם מותר ליידע אחרים על כך שהם מגדלים ומשווקים למאכל ברווזים שאסורים באכילה?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה, אף שלכתחילה יש להמנע מלאכול אווז ברבר – מוסקובי מחמת דעת האוסרים, רבים מגדולי הפוסקים התירו אותו באכילה, כך שאין למחות ביד תקיפה בנוהגים היתר בדבר, אף שודאי מי שחרד לכשרות ומקפיד על כשרות מהודרת לא יאכל ממנו [ובכלל ימנע מאכילת אווזים מחמת בעיית הפיטום אבל זה כבר נושא נוסף…].

לכן מותר לבקר שם, וגם אין ענין להודיע ברבים מהענין הזה, מי שמקפיד על כשרות בלאו הכי לא יקנה ממה שאינו סומך עליו ומי שאינו מקפיד אין לנו הרבה מה לעזור לו בלאו הכי…

מועדים לשמחה.

מקורות:

בקובץ ישורון חלק יד עמ' תתקכא עסקו בענין זה בהרחבה, והביאו מהג"ר שמשון רפאל הירש והגר"ח סולובייציק שאסרו עוף זה וטענו שדינו כעוף דורס מחמת צורת ביציו ועוד טעמים, ובכלל עוררו על כך שאין לו מסורת ובעופות אסור לאכול ללא מסורת. אמנם, הנצי"ב מוולוז'ין שו"ת דברי מלכיאל הגר"ש סאלנט ועוד התירו עוף זה באכילה! והביאו שאף הגרצ"פ פרנק רבה של ירושלים, אף שפקפק בהיתר זה, אמר שאחר שרבו המתירים אין למחות ביד המקילים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ב"ה
    הרב ישראל מאיר לוינגר בספר מאור לכשרות בחלק של בעלי חיים בעמ' 242 הביא את הברברי וכתב שלמעשה אין כל פקפוק באכילתו.
    אגב, היום לא מפטמים כלל את האווזים בצורה אקטיבית- לא מלעיטים אותם כלל בכח.

  2. לא מצאתי כך בספרו, הוא רק כותב שניתן לבדוק… אני מניח שלכן הכשרויות המהודרות נמנעות מכך, כי לא נכנסים לשאלות המצריכות בדיקה נוספת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל