לתרומות לחץ כאן

תשלומין למנחה של יום כיפורים בערבית של מוצאי יום כיפור

שאלה:

שלום כבוד הרב וגמר חתימה טובהיש לי שאלה
אדם שביום כיפור התפלל מנחה בזמן שהיה צריך לנקביו והסתפק אם היה במצב הזה שיכול להחזיק את עצמו לאחר 72 דקות וכעת לאחר תפילת נעילה וערבית יש לו תשלומין?
והאם ביום טוב או שבת מותר להתפלל תפילת נדבה לאדם שספק אם התפלל או שהתפלל כשהיה נזקק לנקביו?
ועוד שאלה בדיעבד אדם שלא כיוון בקריאת שמע שעל המיטה שמעתי שאומרים שיצא ידי חובה
אדם שבדיעבד הסתמך על זה וקיבל לקרוא קריאת שמע מסידור בתור קבלה טובה האם יצא ידי חובה מדין נדר אם הסתמך על זה שקרא מסידור אבל הסתפק אם זה תפס?
כי בעיקרון יש דיין שאמר לי שאם חושבים באמצע קריאת שמע במה שצריך לכוון על דבר זר לא יצא ידי חובה וצריך לחזור לתחילת הכוונה לדוגמא כשאג אומרים אלוהינו כשחושבים באמצע שהוא אלוהינו תקיף בעל היכולת וכו שחשב על משהוא זר באנצע צריך לחזור לתחילת הכוונה
וגם יש לי שאלה איך אפשר לכוון במצב הזה כי אם יגידו לבן אדם לא לחשוב על דבר מסויים באמצע קריאת שמע סביר להניח שבוודאות יחשוב על משהוא אחר

תשובה:

שלום וברכה

בשבת ויום טוב לא מועיל לכוין שיהיה לנדבה, כיון שאין נדבות בשבת ויום טוב, אבל ניתן להשלים בערבית. ראה משנה ברורה סי' קז ס"ק ה. ואף שההשלמה היא תמיד בתפילה הסמוכה, תפילת נעילה אינה מפסיקה, כמבואר בפרי מגדים סי' קח ס"ק ה. וכן אגב ביום שיש מוסף, שיכול להשלים שחרית במנחה והמוסף אינו הפסק, ראה מקור חיים שם ס"ק ד-ה.

קריאת שמע על המיטה יוצאים בדיעבד גם בלי כוונה.

אינני יודע מקור לדברי אותו דיין.

גמר טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל