לתרומות לחץ כאן

מעמיד בסוכה / מזגן מעל הסוכה

שאלה:

שלום
א. האם זה לכתחילה לשים סכך ועליו לשים 4-5 קשרים קטנים כדי שהסכך לא יעוף, ואח"כ רק כדי לחזק יותר אני שם אזיקונים ומחבר את הסכך לדפנות הברזל של הסוכה?
כמו כן, אשמח לדעת האם לגבי הקרשים שאני שם מעל הסכך צריך להקפיד שיהיו פחות מרוחב טפח (8 ס"מ)?

ב. האם אפשר להעמיד את הסכך ישר על דפנות הברזל של הסוכה או שחייבים לשים קרשים מעל דפנות הברזל – מתחת לסכך, לרוחב הסוכה כדי שעליהם הסכך יעמוד? כלומר, האם הבעיה של מעמיד היא לא רק במה תופסים את הסכך אלא גם על מה מניחים אותו – דהיינו האם האיסור הוא גם שהסכך לא יגע בדבר מעמיד שפסול לסיכוך?

ג. מה הדין אם מעל המרפסת שרוצים לבנות בה סוכה יש מתקן מזגן של השכן מלמעלה שהמתקן עצמו לא רחב 4 טפחים, אבל הוא בתכלס כן נכנס 4 טפחים למרפסת שלי, משום שהמתקן מזגן לא מחובר ממש צמוד לקיר אלא ע"י ברזלים שהם מחוברים לקיר ואז תופסים את המזגן, כך שבסופו של דבר המזגן עם הברזל שתופס אותו לוקח קצת יותר מ-32 ס"מ מהמרפסת? האם מתייחסים רק למתקן המזגן ואז אפשר לשבת מתחת לזה או שמתייחסים לכל הנפח שלו.

תודה!

תשובה:

שלום וברכה

  1. אם על ידי הקשרים האלו זה כבר עומד באופן ודאי ברוח מצויה אתה יכול לחזק באזיקונים. אין בעיה בקרש רוחב טפח, המחלוקת בגמרא בגזירת נסרים היא שלושה טפחים או ארבעה…
  2. כדי שלא יהיה סעיה של מעמיד בדבר המקבל טומאה יש להעמיד על קרשים, ולא סתם קרשים, אלא משהו שנצרך ואינו בטל למה שתחתיו, כלומר, שאם הברזלים הולכים ממזרח למערב, יש להניח את הקרשים מצפון לדרום וכדומה, כך שיש להם משמעות ועליהם הסכך עומד. כאשר הסכך מונח על דבר המקבל טומאה זה עוד יותר גרוע מהקשרים… זו עיקר האחיזה שלו.
  3. כאשר הסכך הפסול רחב ארבעה טפחים אלא שהוא מחולק באמצעו על ידי אויר, אומרים "לבוד להחמיר" לצרף את שני חלקיו ולפסול את המקום תחתיו. אבל במקרה שלך שהסכך הפסול עצמו אינו ארבעה טפחים, העיקר להלכה שלא אומרים לבוד להחמיר ולפסול את המקום תחתיו מחמת צירוף האויר, והסוכה כשרה.

מקורות:

3. ראה תוס' סוכה יז א ד"ה אילו, ושו"ע סו"ס תרלב ומגן אברהם שם, ומשנה ברורה שם ס"ק יט, שו"ת חכם צבי סי' נט, שו"ת מנחת שלמה סי' צא אות יט.

יש לציין שסכך פסול בין שלושה טפחים לארבעה יש ראשונים שהחמירו שלא לשבת תחתיו, ויש לחוש לדבריהם לכתחילה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם לא שמנו קרשים מעל הסכך ורוצים לתפוס את הסכך עם חוטים, חוטי תפירה כשרים לכתחילה לתפוס בהם את הסכך או שהם כמו אזיקונים שזה בעיה? תודה

  2. חוט טווי זו גם בעיה, יש לקנות סיבים טבעיים של גווה בכל מקום שמוכרים סכך קיינעס, זה באריזה ירוקה קטנה שעולה כ10 ש"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל