לתרומות לחץ כאן

האם מותר להתפלל על חולה שיש ספק אם הבריא – תפילת שוא

שאלה:

שלום לרב
כאשר מתפלל לרפואת:
א. האם מותר להוסיף "אבי מורי" לפני שמו של אבי או "אמי מורתי" לפני שם אמי, אם שניהם אינם שומרים תורה ומצוות?

ב. האם מותר להוסיף לפני שם רב שמתפללים לרפואתו "הרב…"?

ג. האם מותר\אפשר להמשיך להתפלל על מישהו שהבריא (נ"מ כאשר איננו יודעים אם הבריא האדם אם לאו, או בכלל אם רוצים לאחל לו לבריאותו)?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

  1. אין כל בעיה, זה מצויין.
  2. כנ"ל.
  3. יש שאסרו להתפלל על חולה כאשר יש ספק שמא מת או הבריא, משום שהוא חשש תפילת שוא, אבל למעשה יש להקל בזה.

מקורות:

זה לשון ספר לקט הקמח החדש בסי' קטז אות א:

במחצית השקל (בסי׳ רפח ס״ק יד) כתב, שכאשר החולה אינו נמצא בעירו של אותו המתפלל עליו, אין לעשות לו ״רפואת החולה״ {- מי שברך} מהאי טעמא, דדילמא נתרפא או מת ר״ל, ע"ש. ולי נראה, דרק לבנים מותר לומר שהחולה מת, כדי שיאמרו עליו קדיש, אבל אם מדובר בקרוב אחר, לא יאמרו {וכפי שאמרו חכמים לענין המבשר בשורות רעות, ד"המוצא דיבה הוא כסיל"}.

מיהו יש להקשות על דברי המחצית השקל ממה שאמרו בגמרא (גיטין כח ע"א), שאפילו חטאת מקריבים עבור אדם חולה ולא חיישינן שמא מת קודם ההקרבה, ומוכח דאפילו מת לא עבדו איסורא, דהתורה אמרה שנסמוך על חזקתו הראשונה שהוא חי. ואם כן, אפילו אם מת החולה אין עבירה {של תפילת שוא} בכך שעשו לו מי שבירך, ואם כן למה יהא המספר חוטא להוציא דיבה ולספר דבר רע בשביל שיזכה חבירו שלא לומר תפילת שוא, כיון דבלאו הכי אינו איסור עבורו (שו״ת מהר״ם שיק או"ח סי׳ כו).

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל