לתרומות לחץ כאן

חתונה מעורבת

שאלה:

שלום לרב. חתונה של בעלי תשובה האשה יותר חזקה מהבעל אבל הבעל מתעקש ובעיקר משפחתו מתעקשת שלא תהיה חתונה בהפרדה מלאה אלא רק בריקודים ואילו בישיבה שאוכלים יהיה מעורב. האם ניתן להתיר זאת באיזושהי צורה. שתי המשפחות חילוניות לחלוטין… תודה רבה

תשובה:

שלום רב

יש בזה בעיה, בפרט שהאורחים חילונים לחלוטין. הפתרון האפשרי הוא לעשות חתונה כאשר בזמן האוכל יושבים בנפרד ובלי מחיצות. כאשר יושבים ביחד גם בזמן האוכל זה בעיה וראה במקורות.

מקורות:

בגמרא בסוכה (דף נא,ב) מובא שבבית המקדש, תקנו "תיקון גדול" כלשון הגמרא. שכן בראשונה היו הנשים יושבות מבפנים ואנשים מבחוץ, והיו באים לידי קלות ראש, התקינו שיהיו הנשים יושבות מבחוץ ואנשים מבפנים, ועדיין היו באין לידי קלות ראש. התקינו שיהיו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. ואמר רב שלמדו זאת מהפסוק  בזכריה (פרק יב) וספדה הארץ משפחות משפחות לבד, משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד. אמרו: והלא דברים קל וחומר. ומה לעתיד לבא – שעוסקים בהספד ואין יצר הרע שולט בהם – אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד, עכשיו שעסוקים בשמחה ויצר הרע שולט בהם – על אחת כמה וכמה.

ופירש רש”י כאן שעוסקים בשמחה – וקרובה לקלות ראש, ועוד, שהיצר הרע שולט עכשיו – לא כל שכן. וכך פסק הרמב”ם (פ”ה מהלכות בית הבחירה הלכה ט, ופ”ח מלולב הי”ב).

מסיבה זו הזהירו הפוסקים שחייבים להיזהר בעיקר בשמחות, שלא יהיה ערוב, ולא ישבו בתערובת, כי היצר הרע שולט ומרקד ביניהם, ומביא לידי תקלה וכו’.

אמנם מה שנהגו לעשות מחיצות, בזה יש מקום להקל בשעת הדחק ממש. כך כתב בשו”ת שרידי אש (ח”ב סי’ ח דף טו סוף ע”א) וכתב בזה”ל: אבל באספות של רשות, כגון בשעת הכנסת כלה לחופה, או בשעת נאומים ודרשות, לא הקפידו מעולם לעשות מחיצות, ורק מדקדקים שלא ישבו אנשים ונשים יחד ולא יתערבו זה עם זה. ע”כ. ועל כך כתב מרן הגר"ע יוסף זצ"ל וציין לזה גם לאוצר הגאונים (סוכה נב. סימן קפט) שאם אינם מעורבים אנשים ונשים אלא כל שורה בפ”ע שפיר דמי. ובלבד שלא ימזגו עם זל”ז. ע”ש. וסיים בזה הלשון: ומכל זה פסקתי למורה שמלמד תורה בבי”ס, היכא דאי אפשר בלא”ה והבנים יושבים מצד א’ והבנות מצד ב’, שמותר לו ללמד בכה”ג. (רק לא יפה עושים המנהלים שמלמדים במעורב). עכ”ל.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מחילה לא הבנתי למה עומדי אש הוא מקור לענין זה הוא דיבר על שעת החופה עצמה שזה ארעי אבל מנין שיתיר לשבת מעורב בתוך אולם ובמיוחד שיש יינות על השולחן?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל